مهدکودک مهرآیین

تلفن تماس: 03432150048

بازی های ساختنی-بازی با لگو

بازی های ساختنی-بازی با لگو

بازی های ساختنی

مزایای بازی با لگو

در دنیایی که هر روز اسباب بازی های جذاب به بازار می آیند که حرکت میکنند، آواز میخوانند و کارهای عجیب انجام میدهند، یک اسباب بازی قدیمی وجود دارد که محبوب آن هنوز در بین کودکان دیده میشود. و این اتفاق خیلی خوبی است.
در مورد لگو صحبت میکنیم. آن قطعات کوچکی که ساعت ها کودکان را مشغول میکند و خلاقیتشان را برمی انگیزد. لگو مزایای آموزشی بسیار زیادی دارد و عجیب نیست که لقب بهترین اسباب بازی را به خود اختصاص داده است. لگو ابزاری عالی برای رشد و تحول مغز در سال های اولیه کودکی به شمار میرود. برویم نگاهی به مزایای لگو بیاندازیم.

11مزیت لگو برای کودکان

تفکر خلاقانه

قدرت فوق العاده لگو در یادگیری، مربوط به حالت باز انتهای آن است. لگو اسباب بازی ای نیست که محدود به یک نوع بازی خاص باشد و یا فقط یک عمل را بتوان با آن انجام داد. اسباب بازی های بسیار کمی هستند که بتوانند به اندازه ی یک جعبه پر از لگو خلاقیت را تقویت کنند.
کودکان باید فکر کنند چه چیزی بسازند، چگونه بسازند و شروع کنند ذهنیتشان را از یک تصور محض به یک جسم لگویی تبدیل کنند و در انتها شروع به بازی کردن با آن نمایند. هر وقت از آن خسته شدند خرابش کنند و به دنبال ایده‌ی جدید دیگری بگردند. بروز خلاقیت و رشد آن از جمله مهمترین فواید بازی های ساختنی مثل لگو است. زمانی یادگیری واقعی اتفاق می افتد که کودک آزادانه با لگوهایش مشغول ساخت و ساز شود نه اینکه از روی الگو شکل خاصی را بسازد.

تقویت ماهیچه های ریز

برای کنترل قطعات کوچک لگو به انگشتانی توانمند نیاز است. لگو به این توانمندسازی دستان کمک زیادی میکند. لگوهای کلاسیک(لگوهای کوچک) برای کودکان زیر سن 3-4 سال مناسب نمیباشد و آن ها باید از لگوهای بزرگتر استفاده کنند. همانطور که توانمندی دستانشان افزایش پیدا میکند میتوان کم کم لگوهای کوچک را در اختیارشان قرار داد. کودکانی که با لگو بازی می‌کنند معمولاً در گرفتن مداد بهتر عمل می‌کنند. راحت آن را به دست می‌گیرند و فشار وارد بر کاغذ را کنترل می‌کنند.

هماهنگی چشم و دست

بازی با لگو و دیگر اسباب بازی های ساختنی باعث تقویت جنبه های مختلف جسمانی میشود. کنترل قطعات لگو به هماهنگی چشم و دست کمک کرده، به دست ها و چشم ها آموزش میدهد تا به کمک هم کار کنند، مثل یک اتحاد دو طرفه. اینگونه دو قسمت مختلف بدن یاد میگیرند چگونه باهم کار کنند.

توانایی حل مسئله

توانایی حل مسئله – مهارتی که اغلب به عنوان یکی از مهم ترین مهارت ها برای موفقیت در کار بیان می شود – در سنین پایین هنگام بازی کردن شکل میگیرد.
در حالی که می‌توانید در بزرگسالی تمرین‌هایی برای بهبود این توانایی انجام دهید، بهترین راه برای تقویت این مهارت در کودکانتان این است که آنها را در بازی هایی غوطه‌ور کنید که نیازمند حل مسائل مختلف برایشان باشد
لگو و بازی های ساختنی چگونه به  تقویت مهارت حل مسئله کمک میکنند؟
همانطور که کودکان در حال ساختن هستند، اساساً دارند یک مسئله را حل می کنند و متوجه می شوند که چگونه قطعات را با هم هماهنگ کنند، سازه را مانند چیزی که در ذهنشان است درست کنند، و قطعات را برای عملکردهای مختلف کنار هم قرار دهند. آن ها به این شکل در حال یادگیری فناوری ساده و مهارت های مرتبط با مهندسی هستند.

افزایش تمرکز و دامنه ی توجه

یکی از دلایل مفید بودن لگو برای مغز این است که باعث افزایش تمرکز می شود. هرچه کودک بیشتر غرق در یک فعالیت شود، توانایی او برای تمرکز بیشتر می شود. کودک نوپای من ممکن است فقط 5 دقیقه بازی کند، اما هنگامی که او بالغ شده و درگیر فعالیت های مختلف می گردد، مدت زمان بیشتری صرف آن ها می کند و بیشتر روی انجام یک کار متمرکز می شود.
برخلاف تماشای تلویزیون که یک فعالیت غیرفعال است، هر نوع بازی که در آن کودک به طور فعال درگیر تفکر باشد، تأثیر مثبتی بر رشد دایره توجه او خواهد داشت.

افزایش توانایی برنامه ریزی

“برنامه ریزی”، مهارتی است که باید مانند هر مهارت دیگری تمرین شود. با نحوه عملکرد و طرح ریزی یک کودک در مدرسه، متوجه مهارت های برنامه ریزی او خواهید شد.
تا به حال به نقاشی یک کودک از خانواده خود دقت کرده اید؟ در انتهای کار مجبور میشود اشخاص باقی مانده را به زور در گوشه ای از تصویر جای دهد. این شروعی برای توانایی های در حال رشد کودک است تا بیاموزد قبل از شروع یک کار برای آن برنامه ریزی کند.
لگو ابزاری مناسب برای تمرین برنامه ریزی در ذهن بوده ، برنامه ای که قرار است اجرایی شود. یک کودک نوپا ممکن است بازی با لگو را شروع کند و متوجه شود که آنها به هم متصل می شوند و می توانند یک برج را شکل دهند. بعداً، همانطور که مغز آنها رشد می کند، شروع به ساختن هدفمند سازه ها می کنند.

دانش شکل و رنگ

یادگیری در مورد رنگ ها و اشکال در اوایل کودکی لزوماً نیازی به آموزش مستقیم رنگ ها و اشکال ندارد. به سادگی با قرار دادن کودک در معرض فعالیت ها، بازی ها و اسباب بازی های آموزشی، آنها به طور اتفاقی این مفاهیم را یاد خواهند گرفت. به دست آوردن بسیاری از تجربیات عملی، مانند لمس و دیدن اشکال مختلف و لگوها در حین بازی، بسیار ارزشمند است.

توانایی های اجتماعی

بازی با لگو، زمانی که در یک جمع کودکانه انجام شود کاری گروهی به حساب می‌آید. کودکان یاد می‌گیرند که به صورت گروهی بازی کنند، با یکدیگر درباره چیزی که قرار است بسازند مشورت کنند و یک طریق مناسب برای پیاده‌سازی‌اش بیابند. با هم همکاری کنند و یک هدف گروهی را با کمک یکدیگر محقق سازند. کودک شما وقتی که به تنهایی بازی می‌کند ممکن است در یک نقش تکراری فرو برود.
وقتی بچه‌ها با هم چیزی می‌سازند، یاد می‌گیرند که مشورت کنند، نظرات دیگران را در نظر بگیرند، نوبت بگیرند، صبور باشند، بازخورد سازنده بدهند و از هم انتقاد کنند. (اگر این کار را انجام دهیم ممکن است سقوط کند. چرا اینجوری امتحان نکنیم و…). آنها همچنین لذت کار مشترک با یک نفر و همچنین لذت وقت گذرانی ساده با دوستان را تجربه می کنند.

رشد عاطفی

بازی با اسباب بازی های ساختنی نه تنها یک فعالیت درمانی و کاهش استرس است بلکه نوعی بازی نمادین یا نقش بازی نیز میباشد. وقتی بچه ها باهم درگیر بازی های نمادین و نقش گیری اجتماعی میشوند ، به شیوه‌ای ایمن و سالم «زندگی» را تجربه میکنند. آنها نقش بازی می کنند، صحبت می کنند، وانمود میکنند که بزرگ هستند و سعی می کنند از طریق بازی تمام جنبه های زندگی را درک کنند.

مهارت های اولیه ریاضی

یکی از دلایل اهمیت لگو برای رشد همه جانبه این است که به ایجاد یک پایه اولیه برای درک مفاهیم ریاضی مانند شکل، مفهوم عدد، اندازه گیری و غیره کمک می کند.
کار با بلوک های کوچک لگو، در یادگیری مفاهیم و اصطلاحات ریاضی به کودکان کمک میکند. برای مثال:
–        یکی بیشتر، یکی کمتر
–        بلندتر، بالاتر، درازتر، کوتاه تر
–        کم، زیاد، چقدر؟
–        خط مستقیم یا صاف، خطوط زیگ زاگی یا شکسته، دایره و گوشه دار

مدیریت شکست و پشتکار

فعالیتی مانند ساختن یک سازه دارای یک نقطه شروع و یک هدف مطلوب است. تعداد کمی از کودکان راضی می شوند که ساخت و ساز خود را نیمه کاره رها کنند، و این به آنها انگیزه ای برای استقامت و پشتکار می دهد. خراب شدن جزو جدایی‌ناپذیری است که امکان ندارد هنگام بازی کردن با لگو با آن مواجه نشوید. سازه‌هایی که کودک می‌سازد بارها و بارها به خاطر یک اشتباه یا یک فشار نامناسب خراب می‌شوند. گاهی قرار دادن یک لگوی نادرست در جایی که نباید، کل الگوی سازه را به هم می‌ریزد. این در صورتی است که او تصور می‌کند همین الان سازه‌اش را به پایان می‌رساند.
یک لحظه به خودش می‌آید و می‌بیند خراب شده است یا مجبور است آن را خراب کند. این شکست واقعی در دنیای کودکانه اوست. نباید ناامید شود. باید دوباره دست به کار شود و شکست خود را مدیریت کند. پشتکار داشته باشد و از نو بسازد. او در حال تمرین این مهارت است تا در دنیای بزرگسالی هم از آن استفاده کند.
چه کسی تصور می‌کرد فواید بازی با لگو در کودکان، این قطعات کوچک پلاستیکی رنگی رنگی تا این اندازه زیاد باشد؟ پس به کودکتان در حالی که دارد با لگوهایش بازی می‌کند با خیال آسوده نگاه کنید و لذت ببرید! و مطمئن باشید که او دارد به خوبی رشد می‌کند.
ترجمه و تنظیم: روشنک رشیدپور
منابع:
www. Newbyleisure.com
www. empoweredparents.co

آخرین نوشته های مهرآیین
world play day
آموزش های ویژه مربیان و کارکنان

چرا بازی برای کودکان اهمیت داد؟

چرا بازی برای کودکان اهمیت داد؟ به مناسبت روز جهانی بازی در ادامه به ۱۰ نوع بازی کودکان و فواید

آموزش های ویژه والدین و کودکان

هوش مالی کودکان

راههایی برای تقویت هوش مالی کودکان کودکان را از همان ابتدا با پول آشنا کنید برای شروع بهتر است زمانی

مجله مهرآیین

مرزهایی برای کودکان

مرزهایی برای کودکان اهمیت دادن به موضوع رشد و پرورش کودکان در بین بسیاری از خانواده‌ها به چشم می‌خورد .اغلب