مهدکودک مهرآیین

تلفن تماس: 03432150048

تخیل بستر خلاقیت کودکان

تخیل بستر خلاقیت کودکان

تخیل بستر خلاقیت کودکان

تخیل نوعی تفکر ذهنی آزاد است که برای آن هیچ محدودیتی متصور نیست. ذهن خیال‌پرداز دارای انعطاف‌پذیری فوق‌العاده بوده و فارغ از قید و بندهای دست و پا گیر دنیای واقعی می‌تواند هر ناممکنی را ممکن سازد. با ابزار تخیل ، فرد از دنیای واقعی فاصله گرفته و پا به دنیایی با امکانات بیشتر می‌گذارد. دنیایی که تواناییهای بالقوه به تواناییهای بالفعل تبدیل می شوند و به ظهور و توسعه خلاقیت انسان میدان می‌دهند.
در دنیای زیبای تخیل، برای به انجام رساندن هر کاری راهی وجود دارد و برای حل هر مسئله، راه حلی! فقط باید بتوان از دنیای تخیل دریچه‌ای به دنیای واقعی باز کرد تا نتیجه را در دنیای واقعی نیز دید. کاری که مخترعین و مبتکرین آن را به خوبی می‌دانند.
همان طوری که می‌دانید منشاء بسیاری از اختراعات و ابتکارات تخیل می‌باشد. اختراعات و ابتکاراتی که در زمان خود به عنوان امری ناممکن و بعید به نظر می‌رسید ولی با گذر از دنیای تخیلات به دنیای واقعیات، نمود عینی پیدا کردند و مورد پذیرش همگان به عنوان یکی از بدیهیات جامعه قرار گرفتند.
در کودکان نیز تخیل و خیال‌پردازی بستر و ابزاری بی بدیل برای خلاقیت است. کودکان فارغ از تقلیدهای بزرگترها، با تخیل خود به هر موجود بی‌جانی، جان می‌بخشند. کودکان خردسال عروسک و سایر اسباب بازی‌ها و حتی در و دیوار را موجوداتی جان‌دار تصور می‌کنند. در واقع جان‌دار پنداری از خصوصیات بارز کودکان خردسال است. کودکان با جان دادن به اشیا با آنها ارتباط برقرار کرده و احساس همدلی می‌کنند. این ارتباط‌ها موجب ارتقاء مهارت‌های اجتماعی کودکان شده و آنها را برای ورود به جامعه واقعی آماده می‌کند.
به عبارت ساده‌تر کودکان با تخیل و خیال‌پردازی از خردسالی تمرین زندگی می‌کنند. خیال‌بافی باعث می‌شود که کودک خود را آن گونه که می‌خواهد تصور کند و بدون هیچ محدودیتی هر فعالیتی را که دوست دارد، انجام دهد.
بنابراین اگر می‌خواهید خلاقیت، اعتماد به نفس، توانایی‌ها و مهارت‌های فردی و اجتماعی فرزندتان ارتقاء پیدا کند، در بازی‌های خیالی آنها شرکت کنید و قسمتی از داستان آنها شوید!
به قول معروف:
به تخیل کودکان خود پر و بال دهید،
آن وقت از پرواز بلند آنها شگفت زده خواهید شد
گردآورنده : مهرا جلیلی

آخرین نوشته های مهرآیین
مجله مهرآیین

“هنر” چیست؟

هنر تعریف شما از هنر چیست؟ شما چه اثری را یک اثر هنری میدانید؟ هنرمند کیست؟ به نظر شما کودکان

مجله مهرآیین

خلاقیت-لذت-درگیر شدن و کنجکاوی

خلاقیت – لذت، نامرتبی، درگیر شدن و کنجکاوی از طریق احساسات و تعقل است که ما قدرت خلاقیت حقیقی خود

مجله مهرآیین

کودک و خلاقیت

خلاقیت کودکان خلاقیت به کودک کمک می کند تا آسان تر مشکلات را حل و با ذهن بازتری از چالش

آموزش کودک محور
مجله مهرآیین

رویکرد آموزش خلاق کودک محور

رویکرد آموزش خلاق کودک محور امروزه در بسیارى از کشورهاى پیشرفته رویکرد آموزش خلاق کودک محور به سیاست و برنامه‌ى