مهدکودک مهرآیین

تلفن تماس: 03432150048

خصوصیات “یک مربی خوب”

خصوصیات “یک مربی خوب”

یک مربی خوب مهد کودک چه خصوصیاتی دارد؟

والدین با دقت به دنبال یک مربی خوب در مهد کودک می باشند و در واقع یکی از دلائل انتخاب یک مهد کودک، مربیان آن است. در ارزیابی یک مربی موارد مختلفی هستند که باید مد نظر داشت. از تحصیلات مرتبط گرفته تا روابط او با کودکان، والدین و سایر مربیان. متخصصین توصیه می کنند که والدین باید در یک مربی خوب مهد کودک به دنبال خصوصیات زیر باشند:

تحصیلات:

اغلب مربیان مهد کودک فاقد تحصیلات عالیه در رشته های مرتبط با این شغل هستند اما برخی از این افراد در کارشان بسیار خوب عمل می کنند.

تجربه:

تعداد سالهایی که یک مربی پیش دبستان به این کار مشغول بوده است به والدین چیزهای زیادی می گوید. اول آنکه نشان می دهد مربی گری تنها یک طریق پول درآوردن برای این فرد نیست بلکه شغل اوست. دوم، یک مربی با چند سال سابقه کار در مهد کودک کسی است که می تواند با والدین، سایر مربیان، مسئولین و کودکان کار کند. و حتما دلائل خوبی برای درخواست ادامه این شغل از او وجود دارد. این بدین معنی نیست که فردی که تحصیلات مرتبط دارد و تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده است نمی تواند مربی خوبی باشد. اما هنوز نشان نداده که چگونه می تواند در این شغل عمل کند.

رابطه خوب با کودکان:

اینکه مربی چگونه در کلاس کار می کند و با کودکان و همکاران خود ارتباط برقرار می کند بسیار مهم است. و تنها می تواند توسط مشاهده این مربی در حین انجام کار تعیین شود. تمام مهد کودکها باید اجازه دهند تا والدین ساعاتی را در مهد کودک یا در کلاس بگذرانند. والدین یا مدیر مهد می توانند سر نزده وارد کلاس شوند و توجه خاصی به طریق ارتباط مربی و کودک کنند. مدت زیادی طول نخواهد کشید تا بفهمید آیا کودکان به مربی احترام می گذارند و او را دوست دارند که این علامت بسیار خوبی است.

راحت با بزرگسالان:

با وجود آنکه یک مربی ممکن است رابطه بسیار خوبی با کودکان داشته باشد، بسیار مهم است که با سایر مربیان و والدین نیز بتواند رابطه خوبی برقرار کند. برای مثال، مربی که با والدین احساس راحتی نمی کند و نمی تواند به خوبی در جلسات با آنها رابطه برقرار کند احتمالا توسط والدین نیز مورد بی توجهی قرار می گیرد. حتی اگر با کودکان هم خوب ارتباط برقرار کند.

دوست داشتن، در مصدر امور بودن:

اینکه مربی از عهده موقعیتهایی که به نظم و انضباط نیاز است چگونه برمی آید، بسیار مهم است. هنگامیکه امور آن طور که برنامه ریزی شده، پیش نمی رود، مربی چگونه واکنش نشان می دهد؟ متخصصین می گویند یک مربی خوب موقعیت های دشوار و غیر قابل پیش بینی را قدم به قدم طی می کند. و به هنگام نیاز کودکان را به خوبی به نظم دعوت می کند. اما هرگز با کودکان بد رفتاری نمی کند.

از مربی گری لذت می برد:

یک خصوصیت ساده دیگر که مهم نیز می باشد آن است که مربی مهد کودک باید بطور آشکارا از آنچه که انجام می دهد لذت ببرد و این باید پس از مشاهده چند ساعت کار مربی، مشهود باشد. مربیانی که به شغلشان عشق می ورزند تمام کسانی که دور و برشان هستند را خوشحال تر می سازند و تمایل همکاری با آنها افزایش می یابد.

تاثیرات یک مربی مهد کودک

آنچه والدین باید بدانند:

مربیان خوب، کودکان خوب می سازند.

هنگامیکه به دنبال یک مهد کودک خوب هستید بسیار مهم است که بدانید محیط یادگیری مهد و تاثیری که یک مربی بر بوجود آوردن این محیط می گذارد چگونه است. تلاش یک مربی در یک کلاسی که خوب اداره می شود در انتخاب یک مهد کودک بسیار مهم است.

زندگی کودکان مهد کودکی بسیار فعال است. یک کودک خردسال بیشترین مفاهیم را ضمن بازی ها و فعالیت های عملی اش بطور واقعی، می آموزد. بنابراین یک مربی خوب مهد کودک برنامه ریزی کرده و محیطی غنی تهیه می کند، محیطی که برای کودکان جذاب است. و برای هر کودک فرصت یادگیری در سطح مطلوب را فراهم می آورد.

کلاسی که مملو از انواع اسباب بازیها، تجهیزات و موضوعاتی است که کودکان در خلال کار با آنها می توانند مفاهیم زبان و ریاضی، مهارتهای اجتماعی و عاطفی، مهارتهای ماهیچه های ریز و درشت، خلاقیت، حل مسئله و مفاهیم علوم را بیاموزند، کلاسی است که خوب اداره می شود.

مربی درک می کند که کودکان با کمک وسائل مختلف می آموزند. او فعالیتهایی برای کودکان فراهم می کند که آنها را در سطوح چندگانه درگیر می سازد. (مثلا” در ریاضی و زبان آموزی با یک برنامه ریزی دقیق در یک محیط آماده یک مربی مهد کودک انواع منابع را برای کمک به رشد همه جانبه کودکان در دسترس خود خواهد داشت).

یک مربی خوب مهد کودک متوجه تک تک کودکان بوده و برای آنها ارزش قائل است.

یک مربی خوب در مورد رشد تک تک کودکان یادداشت برداشته و از روشهایی برای جلب توجه و رسیدگی به نیازهای فردی کودکان استفاده می کند.

یک مربی خوب برای درک هر جنبه از رشد کودک وقت صرف می کند: رشد خلاقیت، رشد عاطفی و اجتماعی، رشد ذهنی و شناختی، رشد کلامی و ارتباطی و رشد جسمانی. در این چهارچوب مربی هر کودک را به عنوان یک انسان که ارزش احترام گذاشتن دارد، در نظر گرفته به او گوش می دهد و به نیازها و علائقش بطور مناسب پاسخ می دهد.

یک مربی خوب مهد کودک هر کودک را تشویق می کند

هر مربی باید مقادیر زیادی تقویت مثبت برای کودکان فراهم آورد. چه زمانیکه کودکان در گروه هستند و چه زمانی که بطور انفرادی با تک تک بچه ها کار می کند. درست همانطور که بزرگسالان به هنگام کار خوب انجام دادن از تشویق و تایید خوششان می آید بچه ها نیز نیازمند دانستن اینکه چه کاری را خوب انجام می دهند، می باشند. یک مربی خوب متوجه این جزئیات شده و آنها را به کودک منتقل می کند. یک بخش ضروری از رشد کودک خردسال شامل روابط اجتماعی او می شود.  یک مربی خوب رشد روابط سالم میان خود کودکان و همچنین میان پرسنل و کودکان را تشویق می کند.

یک  مربی خوب مهد کودک می تواند یک رهبر مهربان و موثر باشد.

فهرست خصوصیاتی که یک مربی خوب را توصیف می کند بی نهایت است. گاه والدین دنبال مربی هستند که خیلی خیلی شیرین و مهربان باشد. اما مهربانی تنها در آغاز فهرست خصوصیات قرار می گیرد.

مربیان مهد کودک باید انسانهایی بالغ و قوی بوده. بدانند چگونه خلاق باشند. در لحظه بتوانند تصمیم گیری کنند، حل مسئله کنند، صبور، آرام، مثبت، دارای رفتار با ثبات، شنونده ای خوب، با دانش و محترم باشند. این خصوصیات همان خصوصیاتی است که ما امیدواریم در کودکانمان پرورش یابد و آنچه را که دوست دارند بیاموزند. تمام این خصوصیات در یک کلمه “دوست داشتنی” خلاصه می شود.

گردآوری، ترجمه و تنظیم: مهرا جلیلی

برای مشاهده دیگر مقالات به این لینک مراجعه کنید.

آخرین نوشته های مهرآیین