مهدکودک مهرآیین

تلفن تماس: 03432150048

موسیقی برای کودکان فوایدی دارد؟

موسیقی برای کودکان فوایدی دارد؟

 موسیقی و آواز خواندن برای نوزادان

آیا می دانستید آواز خواندن بر روی نوزاد بسیار تاثیرگذار است و می تواند وی را آرام کند؟ موسیقی موجب بروز واکنش از سوی مغز نوزاد می شود و می توان از آن برای آرام کردن شیرخوار استفاده کرد. البته موسیقی و آواز خواندن از زمان جنینی نیز روی کودک اثر میگذارد. موسیقی، اضطراب جنینی دوران بارداری را کاهش می‌دهد. کودک اولین درس‌های یادگیری زبان را در رحم مادر می‌آموزد. حرف‌های مادر در قالب آواز و ریتم بسیارموثرتر وگیراتر از صحبت کردن عادی است. گوش‌کردن به موسیقی، ساز زدن و یا آواز خواندن در دوران بارداری تأثیر بسیارعمیق و دراز مدتی بر کودک دارد و جنین واکنش فیزیکی، احساسی و عقلی به صداهایی که می شنود نشان می‌دهد.

موسیقی در زمان بارداری

برای نوزاد متولد نشده خود آواز بخوانید، این مهم نیست که خواننده خوبی باشید مهم اینست که شما به عنوان مادر و یا پدر کودک برایش بخوانید زیرا به این وسیله نوزاد پس از تولد قادر به شناسایی صدای پدر و مادر خود خواهد بود. موسیقی در حین زایمان و بارداری بر کاهش اضطراب، درد و دلهره مادر اثر مطلوبی دارد. زنانی که در حین زایمان به موسیقی گوش می‌سپرند، نسبت به دیگر افراد، خاطره‌ای دلپذیرتر و دلنشین‌تر از زایمان خود دارند. یکی از علل ناهنجاری‌های جنینی اضطراب حین بارداری می‌باشد. اضطراب، سطح عوامل بیولوژیکی خون را تغییر داده و پیامدهای ناگواری بر جای خواهد گذاشت. در حالی که با گوش سپردن به اصوات ملایم، می‌توان در کاهش استرس اقدام کرد.
دانشمندان معتقدند ریتم و آهنگ مورد علاقه کودکان برگرفته از آواهایی است که در دوران جنینی خود شنیده‌اند. جنین آدمی به تمامی صداهای رحمی گوش می‌دهد و واکنش نشان می‌دهد. اصوات آرام حرکات او را آرام و اصوات تند حرکاتش را تند می‌نمایند. گوش‌های جنین از سومین هفته بارداری تا هفته 28 رو به تکامل می‌گذارد. پس مناسبترین زمان برای شروع برنامه‌های تحریکی قبل از تولد از اواسط سه ماهه دوم بارداری است. گفتنی است، هرچند اثبات مطالب فوق از جهت درک اصوات توسط جنین مشکل می‌باشد، اما از مدارک به دست آمده بعد از تولد می‌توان تا حدودی صدق مطالب فوق را تائید کرد. گوش دادن به موسیقی باعث افزایش رشد جنین و رشد ذهنی کودک بعد از تولد می شود.

10 نکته یادگیری برای کودکان، زمانی که برای آن ها آواز خوانده میشود:

  • به وجود آمدن رشته های الفت و محبت: وقتی برای کودک خود آواز می خوانید، آنها با شما و صدایتان یک پیوند عاطفی عمیق برقرار میکنند. آواز خواندن، صدای شما را به اولین و مهم ترین صدای زندگی او تبدیل می کند. کودک شما متوجه میشود که شما عاشقش هستید.
  • تغییرات را آسان تر میکند: زمانی که زندگی قابل پیش بینی باشد، کودکان احساس امنیت می کنند. آوازی برای بیدار شدن، خوابیدن و دیگر فعالیت های معمول به آنها کمک می کند تا بدانند فعالیت بعدی چه چیزی است. برای اطلاع بیشتر در مورد این موضوع به مقاله “روتین” سر بزنید.(لینک مقاله)
  • به رشد زبانی کودکان کمک میکند: زبان به خودی خود موسیقیایی است. وقتی برای کودک آواز می خوانید و صحبت می کنید، او کلمات جدیدی یاد میگیرد و ارتباط کلمات را بهتر متوجه شده و میتواند به شکل کارآمدتری با دیگران ارتباط برقرار کند. با آواز خواندن شما، درک زبانی کودک آغاز میشود.

  • موجب یادگیری کلمات جدید میشود: در حالی که مشغول آواز خواندن برای کودکتان هستید و او را در آغوش گرفته اید، دارید واژگان جدید را به او معرفی می کنید. وقتی یک سگ عروسکی را در حالی که در مورد سگ آواز می خوانید نشان میدهید، کودک یاد می گیرد که نام آن اسباب بازی را با کلماتی که می خوانید مرتبط کند. وقتی درباره قسمت هایی از بدن آواز می خوانید و پای کودکتان را می بوسید یا شکمش را قلقلک می دهید، او کلمات جدیدی یاد می گیرد.
  • کودکان با ریتم و قافیه آشنا میشوند: موسیقی شامل ریتم و قافیه نیز هست، که این هم بخشی از زبان ما است. با گذر زمان کودکان متوجه ریتم و قافیه ها میشوند.
  • موجب شروع بازی هایی میشود: آواز خواندن یکی از روش های متعدد بازی است و “بازی های آوازین” یک راه سرگرم کننده برای تعامل با نوزادان است.
  • موجب سرگرمی های خانوادگی میشود: آواز خواندن یک راه عالی برای مشارکت دادن خواهر و برادرهای بزرگتر در استقبال از یک نوزاد جدید در خانه است. آواز خواندن و بازی با کودک موجب ایجاد یک پیوند عاطفی عمیق بین خواهر و برادرها میشود. آواز خواندن را به یک فعالیت خانوادگی تبدیل کنید.
  • موجب یادگیری اسامی میشود: یک نوزاد می تواند با شنیدن نام خود در آهنگ ها، اسمش را یاد بگیرد. سعی کنید نام کودک خود را با کلمات دیگری در آهنگ ها جایگزین کنید تا او بارها و بارها نام خود را بشنود.
  • موجب تقویت توانایی شنوایی میشود: آواز خواندن هم مانند کتاب خواندن نیازمند قدرت شنوایی است. این فرصت دیگری برای کودک شماست تا زبان و احساسات را از طریق شنیدن و بازی های آوازین درک کند.
  • موجب ایجاد عشق بین والد و کودک میشود: تمامی موارد بالا نشان دهنده این است که صدای آواز خواندن شما برای کودک یک ابزار عالی برای نشان دادن عشقتان به اوست. برای کودکان اهمیتی ندارد که صدای شما برای آواز خواندن خوب است یا نه. آن ها فقط به این اهمیت میدهند که شما دارید برایشان آواز میخوانید، به چشمانشان نگاه میکنید، در گوششان زمزمه میکنید و آن ها را در آغوش میگیرید، شما ستاره آوازه خوان کودکتان هستید.

در نهایت توجه داشته باشید که:

وقتی شما برای فرزندتان کتاب می‌خوانید، با او حرف می‌زنید یا برایش آواز می‌خوانید- حتی قبل از آنکه او زبان باز کرده باشد- در فرایند یادگیری به او کمک و همچنین او را شادتر می‌کنید.

تحقیقات نشان داده است که کتاب خواندن، حرف زدن و آواز خواندن همراه با کودک از آغاز تولد باعث پیشرفت ذهنی کودک می‌شود و در فعالیت‌هایی مانند یادگیری زبان، ریاضیات، خواندن و مهارت‌های اجتماعی که در مدرسه و بعد از آن به کار کودک خواهد آمد به او کمک می‌کند.

با کودک خود با هر زبانی که برایتان راحت‌تر است حرف بزنید و آواز و کتاب بخوانید. احتمالاً به‌طور ناخودآگاه درباره فعالیت‌های روزانه با کودک خود صحبت‌هایی می‌کنید. این کار را ادامه دهید و بیشتر و بیشتر انجامش دهید! هرچه از کلمات بیشتری استفاده کنید و مکالمات بیشتری با هم داشته باشید، کودکتان برای یادگیری‌های بعدی آماده‌تر می‌شود.

شما نخستین آموزگار کودکتان هستید! چنانچه کودکی کم‌توان یا دارای اختلالات ذهنی دارید حتماً با دکتر یا پشتیبان کودکتان درباره روش‌هایی که برای توسعه مهارت‌های زبانی به کار می‌برید هم‌اندیشی کنید.

تهیه و تنظیم: روشنک رشیدپور

منابع:

Talk, Read, and Sing Together Every Day

مجموعه مقالات کتابک

HomeOur Work / For Families / Articles for Families on Creative Arts and Music / 10 Ways

Babies Learn When We Sing to Them

 

 

 

آخرین نوشته های مهرآیین
مجله مهرآیین

شیوه آموزش موسیقی در مهدکودک مهرآیین

شیوه آموزش موسیقی کودک (مهد کودک مهرآیین) حمید آزادگان   اینجانب حمید آزادگان متولد 1361 آموزش موسیقی به کودکان را

تازه های مهرآیین

کودکان و موسیقی

کودکان و موسیقی اهمیت یادگیری موسیقی در سنین پایین سبب شده تا موسیقی کودک یکی از شاخه های مهم آموزشی

فعالیت های مهرآیین

موسیقی کودک

قرار گرفتن کودکان درمعرض موسیقی حال چه آنها موسیقی را بنوازند وچه به آن‌ گوش بدهند اثرات بسیار مفیدی روی

فعالیت های مهرآیین

موسیقی و ریتم – ماهیتابه ریتمیک

موسیقی و ریتم – ماهیتابه ریتمیک در مهرآیین فعالیت های مربوط به موسیقی و ریتم هم یکی دیگر از برنامه