مهدکودک مهرآیین

تلفن تماس: 03432150048

نکاتی برای غلبه بر اضطراب جدایی

نکاتی برای غلبه بر اضطراب جدایی

 نکاتی برای غلبه بر اضطراب جدایی در روز اول پیش دبستانی(مهدکودک)

ورود به یک محیط جدید می تواند برای کودکان پیش از دبستان ترسناک باشد. باید بدانیم که چگونه باید بر اضطراب جدایی غلبه کنیم تا اولین روز مهدکودک، شادتر باشد.

اگرچه شروع مهدکودک یک نقطه عطف مهم است، اما اغلب با گریه، عدم اطمینان و گاهی نوعی بی قراری همراه است. کاترینا گرین، معلم آموزش ویژه دوران کودکی در این مورد میگوید “منبع اصلی اضطراب کودکان برای ورود به مهدکودک این است که آن ها اصلا نمیدانند چه چیزی در انتظارشان است. آنها سه تا چهار سال اول زندگیشان را صرف یادگیری قوانین و روال زندگی خانوادگی خود کرده اند و با قوانین و روال جدیدی که با آنها مواجه خواهند شد کاملاً ناآشنا هستند. ”

از آنجایی که شروع مهدکودک تجربه جدیدی است، نباید آن را مانند هر تاریخ دیگری در تقویم خود در نظر بگیرید. آلیسا کلارک مربی پیش دبستانی در نیویورک میگوید :” چند هفته قبل از روز اول مهدکودک وقت بگذارید تا آنها را وارد این ماجراجویی جدید کنید.”

کودکان را برای شروع مهدکودک آماده کنید

آماده کردن کودک برای مهدکودک می تواند اضطراب جدایی را که ممکن است هنگام ترک شما احساس کند، کاهش دهد. در اینجا چند راه برای آشنایی کودک با محیط جدید آورده شده است.

برنامه و روتین روزانه مهدکودک را برای او توضیح دهید

به آنها در مورد بازی هایی که انجام خواهند داد، بچه هایی که با آنها ملاقات خواهند کرد و اینکه چگونه در پایان روز به دنبال آن ها خواهید آمد توضیح دهید. در توضیحاتتان در مورد محیط آموزشی جدید زیاده روی نکنید و در مورد چیزهایی که نمی توانید کنترل کنید قول ندهید(مثل دوست جدید پیدا کردن). اگر تجربه اولیه کودک شما با انتظارات او مطابقت نداشته باشد، مهدکودک ممکن است ترسناک به نظر برسد، نه هیجان انگیز.

با معلم جدید ملاقات کنید

گاهی اوقات موقعیتی فراهم میشود که در آن والدین، معلمان و کودکان می توانند یکدیگر را بشناسند. به احتمال زیاد والدین زیادی برای جلب توجه معلم رقابت می کنند، اما مطمئن شوید که وقتی فرزندتان در کنار شما است، فرصتی برای صحبت با معلم پیدا کنید. اگربه فرزندتان نشان دهید که معلم کسی است که دوستش دارید و به او اعتماد دارید، او راحت‌تر به او دلبستگی خواهد داشت.

محیط آموزشی جدید را به فرزند خود نشان دهید

قبل از سال تحصیلی، فرزندتان را در کلاس درس ببرید و به فعالیت های مختلفی که هر روز انجام میشود اشاره کنید. همچنین اسم مهدکودکش را به او یاد دهید. در طول هفته قبل از شروع پیش دبستانی، او را برای روز اول آماده کنید و بگویید: «هفته بعد به پیش دبستانی مهرآیین می روید و در حیاط آن بازی می کنید.” علاوه بر این، هر زمان که در کنار مهدکودک رانندگی می کنید، اسم و حتی نام خیابان آن را به طور اتفاقی به فرزندتان گوشزد کنید.

ذهنیت مثبت خود را حفظ کنید

فرزندتان از شما تاثیر خواهد گرفت، پس آرام و مطمئن باشید که همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت. لطفا بارها از آنها نپرسید که آیا می ترسند یا نه – این ممکن است آنها را بیشتر بترساند. اما اگر در روزهای قبل از مهدکودک مضطرب به نظر می‌رسند، به آن‌ها اطمینان دهید که همه چیز درست پیش خواهد رفت و اگر به شما نیاز داشتند شما همیشه در کنارشان هستید.

با بازی کردن آموزش هایی به آن ها دهید

برای مثال با حیوانات عروسکی نوعی مهدکودک بازی کنید. در این موقعیت آن ها متوجه اتفاقات مهدکودک شده و خیالشان راحت میشود که هر روز بعد از چند ساعت شما به دنبالشان میروید. (به عنوان مثال، خرس عروسکی آنها با چند دوست پشمالو دیگر به مهدکودک می رود و بعد از خواندن یک شعر و خوردن میان وعده، مامان تدی به دنبالش میرود.)

کتاب هایی در این مورد برایشان بخوانید

کتاب هایی که اتفاقات مهدکودک را توصیف میکنند و با احساسات کودکان همراهی میکنند میتوانند بسیار کمک کننده باشند. این کتاب ها نگرانی کودکان را کاهش میدهند. این کتاب‌ها به کودک شما یک نوع محیط آموزشی را در راحتی خانه، جایی که احساس امنیت می‌کند، نشان می‌دهد.

 

چگونه رساندن کودک به مهدکودک و خداحافظی با او را مدریت کنیم؟

مهم نیست چقدر آماده شده اید، کودک پیش دبستانی شما همچنان در روز اول احتمالا مضطرب خواهد بود.

نوعی رسم و رسوم خداحافظی برای خود ایجاد کنید

داشتن یک برنامه خداحافظی باعث راحتی و آرامش کودک می شود، چون کودک شما می داند چه چیزی در انتظار او است. این می‌تواند هر چیزی باشد که شما و فرزندتان درباره آن تصمیم می‌گیرید، مانند در آغوش گرفتن یا دست دادن خاص و به دنبال آن عبارت “بعدا می‌بینمت”. وقتی خداحافظی کردید، بهتر است برای اینکه فرزندتان درگیر حضور شما نشود، سریع آن جا را ترک کنید. یک صحنه خداحافظی طولانی فقط می تواند این احساس را در کودک تقویت کند که مهدکودک مکان بدی است.

یک دفعه غیبتان نزند

همانطور که گفته شد اگر شما ناگهان ناپدید شوید، برخی از بچه های کوچک بیشتر احساس ترس میکنند. والدین هرگز نباید ناگهانی از فرزندشان جدا شوند. ممکن است ده هفته طول بکشد تا یک کودک کاملاً آماده تنها ماندن در مهدکودک بدون والدینش باشد. بهترین راه برای رسیدگی به روند جدایی این است که والدین به مهدکودک بروند و در کنار فرزندشان بنشینند. آنها نباید در بازی ها و اسباب بازی ها با آنها تعامل داشته باشند، بلکه باید به عنوان یک منبع امن در آنجا حضور داشته باشند.

یک وسیله آرامش بخش همراه فرزند خود قرار دهید

از فرزندتان بخواهید شئ کوچکی از خانه با خود بردارد تا اضطراب جدایی او کاهش یابد. اگر آنها اجازه ندارند عروسک یا پتوی مورد علاقه خود را با خود به مهدکودک ببرند، حتی یک کتاب محبوب یا یک فنجان پر از نوشیدنی مورد علاقه آنها می تواند این کار را انجام دهد. این اشیاء ممکن است برای شما چیزهای کوچکی به نظر برسند، اما می توانند در یک محیط ناآشنا احساس امنیت واقعی را برای بچه ها ایجاد کنند.

هرگز کودکتان را با دیگری مقایسه نکنید

کودک نوپای خود را مقایسه و سرزنش نکنید و نگویید: “نولان برعکس تو، وقتی مادرش می رود گریه نمی کند.” احترام به روند عادت کردن فرزندتان به محیط آموزشی، ورودش را به پیش دبستانی راحت تر میکند. کودکی که وقتی والدینش با او خداحافظی می کنند هرگز گریه نمی کند، ممکن است در طول بازی بارها و بارها صحنه خداحافظی را بازسازی کند تا احساساتش را پردازش کند. کودک دیگری ممکن است نیاز داشته باشد در هر جدایی برای مدتی گریه کند تا بتواند احساسات خود را کنترل کند.

به آن ها یاد آوری کنید که دنبالشان برمیگردید

وقتی در پایان روز به دنبال آن ها میروید، تاکید کنید که برگشته اید، درست همانطور که گفته بودید. به این ترتیب کودک خیالش راحت میشود و کم کم مطمئن میشود که هر روز ظهر به دنبال او برمیگردید. درنتیجه موقع رفتن به مهدکودک گریه نمیکند.

یک سیستم پاداش برایشان در نظر بگیرید

لیندا رز مربی پیش دبستانی پیشنهادی را که در کلاس های خود عملی میکند، مطرح کرده است. به این شکل که وقتی شاگردها هر روز وارد کلاس میشوند احساساتشان باید روی یک تخته علامت گذاری شود. مثلا اگر با لبخند وارد شوند شکل لبخند روی تخته قرار میگیرد یا اگر با گریه وارد شوند شکل گریه. 5لبخند(5روز مختلف) در کنار هم نشان دهنده یک امتیاز و یک پاداش است. این تمرین به کودکان انگیزه میدهد تا کم کم با حال خوب وارد کلاس شوند.

در انتها بدانید که اهمیت رفتار شما بسیار زیاد است. اگر از گذاشتن آنها در مهدکودک احساس گناه یا نگرانی می کنید، احتمالاً فرزندتان نیز این احساس را خواهد داشت. هرچه آرامش و اطمینان بیشتری داشته باشید، کودک شما اعتماد به نفس بیشتری خواهد داشت.

 

منبع:

www.parents.com

ترجمه و تنظیم: روشنک رشیدپور

روشنک رشیدپور

روشنک رشیدپور

دیدگاه‌ خود را بنویسید

آخرین نوشته های مهرآیین
آموزش های ویژه مربیان و کارکنان

رویکرد آموزشی STEAM

رویکرد آموزشی استیم استیم یک رویکرد نوین در آموزش می باشد که در آن آموزش کلیه دروس به صورت یک جا و یکپارچه

آموزش های ویژه والدین و کودکان

تبریک نوروز 1402 از طرف میکی ماوس

نوروز 1402 شرکت دیزنی با انتشار ویدیویی از “میکی ماوس” شخصیت کارتونی خلق شده در این شرکت رسانه ای، نوروز

تازه های مهرآیین

چرا هفت سین؟

فلسفه وجود هفت سین یکی از مقدمات مهم و اصلی ایرانیان برای استقبال از سال جدید سفره هفت سین است