مهدکودک مهرآیین

تلفن تماس: 03432150048

هنر و خلاقیت کودکان 3-4 سال

هنر و خلاقیت کودکان 3-4 سال

گزارشی از هنر و خلاقیت کودکان 3-4 سال در سه ماهه اول سال

کودکان طی سال های پیش از دبستان در زمینه خلاقیت های هنری پیشرفت چشمگیری میکنند. آنها به راهنماهایی نیاز دارند که با برنامه ریزی فعالیت های هنری، قابلیت ها و توانایی هایشان را افزایش دهند. کسانی که توانایی های سنین مختلف را می شناسند ، هدف اصلی را پرورش خلاقیت کودک قرار می دهند، نه صرفا خلق اثری زیبا. در واقع خلق یک اثر زیبا به طور کلی در برنامه آموزشگر نباید وجود داشته باشد. زیرا در این صورت در کار کودک دخالت میکند. شاید اثری که از نظر بزرگسالان زیبا نیست، یک شاهکار زیبایی شناسانه از دید کودک باشد. (این را نیز به خاطر داشته باشید که ذهن کودک بدون هیچ پیش فرضی زیبایی ها را میبیند. در صورتی که ذهن ما بزرگسالان مملو از پیش فرض هاییست که آن را زیبایی تلقی میکنیم. )

هنر کودک 3 سال
هنر کودکان 3ساله

هنر برای کودکان 3-4 ساله

با شروع سن 3سالگی بسیاری از کودکان یاد میگیرند که چگونه بهتر حرکات دست و مچشان را کنترل کنند. آن ها شکل ها و فرم هایی را خلق میکنند که تقریبا(نه به طور کامل) برای بزرگسالان قابل شناسایی هستند. دایره، خط و شکل های ضربدری اشکالی شناخته شده برای این سنین میباشند و در کارهایشان بیشتر دیده میشود. برخی کودکان 3 تا 4 سال برای نقاشی های خود اسم میگذارند. در حین نقاشی کشیدن ممکن است کودک نگاهی به اثرش بیاندازد و چیزی بگوید. برای مثال “این یک کامیون است” یا “این مامان منه”. نام گذاری برای یک اثر هنری قدمی بزرگ است و نشان میدهد که کودک شروع به ذهنی سازی اشکال میکند. هیچ اهمیتی ندارد که آن اثر هنری شباهتی به مادر یا حتی یک خانم دارد یا نه. چیزی که اهمیت دارد این است که کودک کشف میکند نقاشی بیش از یک فعالیت تفریحی است که به صورت فیزیکی انجام میگیرد. به علاوه این راهی برای به اشتراک گذاری ایده هایشان است.

کلاژ و پاستل
کلاژ کودکان 3 ساله

 

کلاس های هنر کودکان 3-4 سال مهدکودک مهرآیین در سه ماهه نخست سال

همیشه اولین هدف از برگزاری این کلاس ها لذت بردن کودکان است. به شکلی که وقتی مربی کلاس یا وسایل هنری را می بینند برای شان یادآور خاطراتی شیرین باشد. دومین هدف، پرورش خلاقیت در کودکان بوده که بسیار در آینده آن ها تاثیرگزار است.

در این کلاس ها رنگ بازی و گل بازی نقشی اساسی دارند. کودکان با حساسیت های لمسی کم کم از لمس مواد و وسایل لذت میبرند و آزادی عمل را تجربه میکنند. کلاس های هنر جایی برای حل مسئله نیز میباشند و به طور ناخودآگاه کودکان همزمان با لذت بردن و پرورش خلاقیتشان حل مسئله کرده و بهترین راه را برای ادامه کارشان انتخاب میکنند. برای مثال در نقاشی روی بادکنک هایی که آویزان بودند، کودکان علاوه بر لذت بردن باید فکر میکردند که چگونه میتوانند بادکنک را نگه داشته و روی آن نقاشی بکشند. به این شکل همزمان از فکر و دو دستشان استفاده میکردند.

رنگ انگشتی روی بادکنک
رنگ انگشتی روی بادکنک

 

پرورش ماهیچه های ریز کودکان

در پرورش کودکان باید به تمامی جوانب رشدشان توجه شود. اگر کودکی بسیار خلاق باشد ولی دست هایش توانمندی لازم را پیدا نکرده باشند نمیتواند خلاقیتش را به تصویر بکشد. در نتیجه تقویت ماهیچه های ریز یکی از پر اهمیت ترین اهداف کلاس های هنر و کلاً برنامه های این گروه سنی است. دست هایی توانمند که بتوانند پاستل، قلم مو و مداد را به راحتی کنترل کنند، در سال های بعد راحت تر لوحه نویسی میکنند و در مدرسه به مشکلات کمتری بر میخورند. ورز دادن گل در تقویت ماهیچه هایشان نقش چشمگیری دارد و به علاوه باعث ارتباط کودک با طبیعت نیز میشود.

 

خلق یک داستان

انسان ها به طور کلی علاقه ای وافر به قصه دارند. فارق از سن و جنسیت ، قصه همیشه برای ما دلنشین است. همین که فیلمی را تماشا میکنیم و با شخصیت های آن هم ذات پنداری میکنیم، نشان دهنده این موضوع است. کودکان هم با قصه ارتباطی بسیار نزدیک برقرار میکنند. به همین دلیل اکثر کلاس های هنر این سن با خلق یک قصه شروع میشود. برای مثال زمانی که فعالیت غارنشین ها به کودکان داده شد ابتدا قصه ای از زمان غارنشینی به شکلی کودکانه برایشان تعریف شد که هم آن ها را جذب کرد هم خنداند و باعث شد احساس هم ذات پنداری بیشتری با غارنشین ها کنند و خودشان را جای آن ها گذاشته و روی سقف غارشان نقاشی بکشند. با انجام این فعالیت بسیاری از اهداف کلاس هنر عملی شد. مثل توانایی حل مسئله، تقویت ماهیچه های ریز، پرورش خلاقیت و هم ذات پنداری و… .

هنر غارنشینی
هنر غارنشینی 

ارائه دادن کارها

یکی دیگر از فعالیت هایی که در این سه ماه انجام گرفت این بود که کودکان در مورد کارهایشان صحبت کنند. به این شکل که نمایشگاهی کوچک از آثارشان روی دیوار کلاس برگزار شد و همگی رو به نقاشی ها می نشستند. هنرجویان کوچک به نوبت جلو آماده و نقاشی خود را به دوستانشان نشان میدادند و در موردش صحبت میکردند. این کار در تقویت اعتماد به نفس آن ها نقشی اساسی ایفا میکند و به نقاشی و ذهنیت شان هویت می دهند. حتی اگر چیز خاصی نکشیده باشند در مورد ذهنیتشان صحبت میکنند و دیگر کودکان آن را تصور میکنند یا در نقاشی به دنبالش می گردند.

 

به طور کلی دنیای این گروه سنی دنیایی خارق العاده است ، سرشار از هیجان و خلاقیت. اگر این هیجانات و خلاقیت به طرز سازنده ای مدیریت شوند تاثیراتش را روی مغز کودک میگذارد و در بزرگسالی به طرز شگفت انگیزی خود را نمایان می سازد. ما بزرگسالان نباید به کودکان الگویی برای کارهای هنریشان دهیم و یا آن ها را به سمتی که خودمان میپسندیم هدایت کنیم. دفتر با نقاشی های زیبا و پر از رنگ یادگاری های زیبایی هستند اما مهمترین یادگیری، ذهن پرورش یافته و جسم توانمند کودکان است. پس اگر تلاش خود را دراین جهت صرف کنیم ، قطعاً بهترین نتایج حاصل میشود.

 

نویسنده: روشنک رشیدپور (مربی هنر و خلاقیت کودکان 3 تا 4 سال)

روشنک رشیدپور

روشنک رشیدپور

دیدگاه‌ خود را بنویسید

آخرین نوشته های مهرآیین
مجله مهرآیین

“هنر” چیست؟

هنر تعریف شما از هنر چیست؟ شما چه اثری را یک اثر هنری میدانید؟ هنرمند کیست؟ به نظر شما کودکان

مجله مهرآیین

خلاقیت-لذت-درگیر شدن و کنجکاوی

خلاقیت – لذت، نامرتبی، درگیر شدن و کنجکاوی از طریق احساسات و تعقل است که ما قدرت خلاقیت حقیقی خود

تازه های مهرآیین

روز جهانی گل در مهدکودک مهرآیین

روز جهانی گِل مبارک رشد و تحول کودک خردسال همیشه با مادر طبیعت در ارتباط بوده است و این وظیفه

تازه های مهرآیین

نمایشگاه هنر و خلاقیت 1402-1401

هر کودک یک هنرمند است هدف ما ترویج هنر کودک و نمایش آثار کودکان در عرصه هنر است. کودکان مهرآیین