مهدکودک مهرآیین

تلفن تماس: 03432150048

پادکست مهرآیین – خلاصه کتاب پنج زبان عشق کودکان (زبان اول: تماس فیزیکی)

پادکست مهرآیین – خلاصه کتاب پنج زبان عشق کودکان (زبان اول: تماس فیزیکی)

زبان اول عشق: تماس فیزیکی

بسیاری از والدین تنها در موقع لزوم کودک خود را لمس می‌کنند؛ وقتی لباس تن آن‌ها می‌کنند یا در می‌آورند؛ وقتی آن‌ها را داخل اتومبیل می‌گذارند؛ یا بغل کرده و به رخت‌خواب می‌برند. ظاهراً بسیاری از والدین نمی‌دانند که کودکشان چقدر به ناز و نوازش نیاز دارند، و آن‌ها چه راحت می‌توانند با این‌کار مخزن عاطفی کودک را با عشق بی قید و شرط پر کنند.

تماس فیزیکی آسان‌ترین زبان عشق برای استفاده‌ی همیشگی‌ست، حتی وقتی والدین سرگرم کارند می‌توانند با ملایمت، پشت، بازو یا شانه کودک را بار‌ها لمس کنند.

نیاز کودکان به نوازش

نوزادانی که والدینشان آن‌ها را در آغوش می‌گیرند، می‌بوسند و نوازش می‌کنند در آینده زندگی عاطفی سالم‌تری خواهند داشت. تماس فیزیکی یکی از قدرتمندترین راه‌های ابراز عشق است و با صدای بلند فریاد می‌زند «من دوستت دارم!»

همه‌ی کودکان برای این‌که حقیقت «دوستت دارم» را احساس کنند باید از سوی والدین و سایر بزرگسالان مهم مانند پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، مربیان و معلمان با مهربانی لمس و نوازش شوند.

کودکان حس بسیار قوی دارند، حتی نوزاد هم فرق بین تماس‌های ملایم و با محبت را با تماس‌های بی‌حس و رغبت زمان عوض‌کردن پوشک یا غذا دادن و حمل کردنش احساس می‌کند.

وقتی کودک بزرگتر و فعال‌تر می‌شود، نیاز او به نوازش کمتر نمی‌شود. بغل کردن، بوسیدن، کشتی گرفتن کف زمین، کول کردن و سواری دادن به او راه‌های جدیدی برای بازی و لمس محبت‌آمیز کودک هستند و همگی برای رشد عاطفی کودک حیاتی‌اند.

دختران و پسران هر دو به نوازش نیاز دارند، برعکس چیزی که خیلی‌ها فکر می‌کنند، ناز و نوازش پسر‌ها آن‌ها را شبیه دختر‌ها نمی‌کند. واقعیت این است که هرچه والدین مخزن عاطفی کودک را بیشتر پُر کنند، رشد سالم‌تری داشته و عزت نفس او بالاتر خواهد رفت، همچنین هویت جنسی سالم‌تری به او خواهد بخشید.

کودک دبستانی شما

وقتی کودک وارد مدرسه می‌شود هنوز نیاز شدیدی به تماس فیزیکی دارد. کودکان هر روز در مدرسه تجارب جدیدی را کسب می‌کنند و با احساسات مثبت و منفی نسبت به همکلاسی‌ها و معلمانشان روبه‌رو می‌شوند. بنابراین خانه باید بهشت باشد؛ باید مکانی باشد که وجود عشق در آن تضمین شده باشد.

برای مثال هنگام خروج از منزل و رفتن به مدرسه او را در آغوش بکشید و ببوسید، این کار تأثیر عظیمی در ایجاد احساس امنیت او در طول روز خواهد داشت. یا وقتی به خانه بازمی‌گردد بغلش کنید، با این کار بقیه‌ی روز را آرام بوده و با فعالیت‌ ‌های مثبت جسمی و فکری سرگرم خواهد بود، اما اگر از این کار اجتناب کنید ممکن است تمام بعد از ظهر را برای جلب توجه شما شلوغ‌بازی در بیاورد.

می‌توانید موقع کتاب خواندن دست او را بگیرید و یا اورا در آغوشتان بگذارید. این‌کار شماررا قادر می‌سازد مدت زمان طولانی‌تری با فرزندتان تماس داشته باشید و خاطره‌ی این کار تا ابد در ذهن او باقی خواهد ماند.

بسیاری از تماس‌های فیزیکی این دوره از طریق بازی‌ها برقرار می‌شوند. بسکتبال، فوتبال، والیبال ورزش‌های تماس فیزیکی هستند. وقتی عده‌ای همراه هم در حیاط بازی می‌کنند، وقت گذراندن با یکدیگر را با تماس فیزیکی ترکیب می‌کنند.

تماس فیزیکی با نوجوان

وقتی انگشتان خود را در موهای فرزندتان فرو می‌کنید، به شانه یا بازوی او دست می‌زنید، پشت اورا لمس می‌کنید و در این حین از او تعریف و تمجید می‌کنید، این‌ها از نظر فرزند نوجوان شما ابراز عشق محسوب می‌شوند.

به طور خلاصه وقتی کودک کوچک است پرُ کردن مخزن عاطفی او نسبتا آسان است.

سرانجام روزی می‌رسد که می‌بینید پسرتان بزرگ‌تر، قوی‌تر و باهوش‌تر از شماست، کافی است از او سوال کنید! و دخترتان موجود شگفت‌انگیزی می‌شود که بسیار زیرک‌تر و باهوش‌تر از شماست.

دخترانی که از عزت نفس و هویت جنسی سالم برخوردارند بهتر می‌توانند در برابر فشار منفی همسالان مقاومت کنند. آن‌ها بیشتر قادرند به معیار اخلاقی‌ای که در خانه به آن‌ها آموخته شده پایبند بمانند، و آمادگی بیشتری برای تفکر مستقل دارند.

دختر نوجوان به آغوش پدر و بوسه‌های او نیاز دارد و اگر پدر از این کار خودداری کند دختر برای ارضای نیاز خود به تماس فیزیکی به سراغ سایر مردان خواهد رفت، و اغلب به طرزی ناسالم و نامناسب.

البته فراموش نکنید تماس فیزیکی والد همجنس نیز بسیار مهم است. پسر همان‌قدر به تماس مهرآمیز پدرش نیاز دارد که به محبت مادرش، و دختر همان‌قدر به مهر و محبت مادر نیاز دارد که به عشق پدر.

وقتی زبان اصلی عشق فرزندتان تماس فیزیکی است.

لازم به ذکر است وقتی زبان اصلی عشق فرزندتان تماس فیزیکی است، اگر شما از تماس فیزیکی برای ابراز خشم یا خصومت استفاده کنید این کودکان عمیقاً آسیب می‌بینند. سیلی زدن به گوش هر کودکی زیان‌بار است، اما این‌کار در مورد کودکی که زبان اصلی عشق او تماس فیزیکی‌‌است، خرد کننده‌است.

در پایان اگر زبان اصلی عشق کودک شما تماس فیزیکی است و شما به طور طبیعی تمایلی به تماس فیزیکی ندارید، شاید بد نباشد از لمس خودتان آغاز کنید. بله جدی می‌گوییم.

اول دست خودتان را بگیرید و بازویتان را لمس کنید. از مچ شروع کنید، شانه‌تان را بمالید. دستتان را در موهایتان فرو کنید و فرق سرتان را از جلو به عقب ماساژ دهید. اگر دوست دارید برای خودتان آهنگ بگذارید، بایستید یک دست را روی شکمتان بگذارید و پاها و قوزکتان را بمالید.

حالا شد!

برای کسانی که هرگز لمس نشده‌اند و از لمس دیگران احساس ناراحتی می‌کنند این تمرینی مناسب است. به زودی پیشرفتتان را خواهید دید.

موفق باشید.

آخرین نوشته های مهرآیین