مهدکودک مهرآیین

تلفن تماس: 03432150048

پادکست مهرآیین – خلاصه کتاب پنج زبان عشق کودکان (مقدمه)

پادکست مهرآیین – خلاصه کتاب پنج زبان عشق کودکان (مقدمه)

مقدمه

نویسنده: گری چاپمن، راس کمپل

مترجم: سیمین موحد

 انتشارات: ویدا 

صدا گذاری: مرکز رشد و شکوفایی کودکان خردسال مهرآیین

هر کودک زبان عشق خاصی دارد، و از این راه به بهترین وجه می تواند محبت والدینش را حس کند.

با خواندن این کتاب شما در میابید که کودکتان با کدام زبان عشق محبت شما را بهتر دریافت می کند. ما معتقدیم کودک شما از یکی از پنج زبان عشق بهتر استفاده می کند اما یاد گرفتن چهار زبان دیگر عشق نیز به او سود خواهد رساند. به علاوه ممکن است زبان عشق کودکتان به مرور زمان تغییر کند.

در این کتاب مثل یک سفر اکتشافی زبان های عشق کودکان را می آموزیم و کودکانمان را بهتر کشف خواهیم کرد. آن ها را بهتر دوست خواهیم داشت و یاد می گیریم چگونه با کودکمان مهربان و در عین حال قاطع باشیم.

امیدواریم با معرفی این کتاب به خانواده ها، معلمان و کسانی که به کودکان علاقه مندند، به طرز بهتر و مؤثرتری نیازهای عاطفی کودکان به عشق و محبت را برآورده سازیم و وظیفه ی حساس و در عین حال پر خیر و برکت پرورش کودکان را به جا آوریم.

 

اهمیت صحبت کردن به زبان کودکان

صحبت به زبان اصلی عشق  کودکان به این معنی نیست که کودک بعدها نافرمانی نخواهد کرد، بلکه به این معناست که او خواهد فهمید که شما دوستش دارید،  و این موضوع احساس امید و امنیت را در او به وجود می آورد. و به شما کمک می‌کند تا کودک را به نحوی بار بیاورید که بعداً به فردی مسئول بدل شود.

قطعا شما کودک تان را دوست دارید اما تا زمانی که عشقتان را به زبان خودش به او ابراز نکنید، احساس محبت نخواهد کرد. در تعلیم وتربیت کودکان، همه چیز به رابطه مهرآمیز بین والدین و کودک بستگی دارد اگر نیاز کودک به عشق برطرف نشود هیچ چیز درست از آب در نمی آید.  کودکی که به راستی محبت را احساس می کند بهتر زندگی خواهد کرد.

 

مخزن عاطفی کودکان

کودکان ما مخزن عشقی دارند که باید پُر شود (و دوباره پر شود) زیرا به طور منظم خالی می شود.زمانی که شما به زبان عشقِ کودک تان صحبت می کنید «مخزن عاطفی» او را با عشق پُر می کنید. وفتی کودک شما احساس محبت می کند راحت تر می توان او را تربیت کرد و به انضباط در آورد. زمانی که «مخزن عشق» او تقریباً خالی است این کار دشوارتر می شود.

مخزن عاطفی؛ یعنی جایگاه قدرت عاطفی ای که می تواند در روزهای دشوار کودکی و بلوغ به او نیرو ببخشد. همان طور که اتومبیل از ذخیره بنزین موجود در باک بنزین نیروی حرکت میگیرد، کودکان ما نیز از مخزن عاطفی وجود خویش نیرو میگیرند.

گاهی اوقات قضیه این نیست که والدین کودکشان را دوست ندارند، قضیه از این قرار است که کودک محبت آن ها را حس نمی کند. ما باید صحبت کردن به زبان عشق کودکمان را بیاموزیم و مخزن عاطفی آن ها را پُر کنیم تا بتوانند به بهترین وجه در زندگی عمل کنند و توان بالقوه خویش را به فعل در آورند.

اساساً پنج راه هست که کودکان (و در واقع همه مردم) عشق عاطفی را میفهمند و به زبان آن صحبت می کنند: تماس فیزیکی، کلام تأیید آمیز، وقت گذاشتن برای یکدیگر، هدیه دادن و خدمت کردن به یکدیگر.

اگر شما چند بچه در خانواده تان دارید. احتمالاً انها به زبان‌های متفاوت صحبت می کنند زیرا همان طور که کودکان اغلب شخصیت های متفاوتی دارند زبان های عشق متفاوتی نیز ممکن است داشته باشند. معمولاً در مورد دو بچه متفاوت باید از دو راهِ متفاوتِ ابراز عشق استفاده کرد.

عشق بی قید و شرط

تنها با ابراز عشق بی قید و شرطمان به کودک می توانیم آن ها را عمیقاً درک کنیم و رفتارهای خوب را به آن ها نیز بفهمانیم. و این بدان معناست که ما در همه اوقات به کودک مان عشق می ورزیم و محبت مان را ابراز می کنیم، حتی مواقعی که رفتار او ناخوشایند است.

آیا این یعنی باز گذاشتن دست کودک تا هر کاری که می خواهد بکند؟ خیر. این یعنی اول قدم اول را برداریم. قبل از این که هر روش تربیتی یا انضباطی را در مورد کودک مان به کار بگیریم باید مخزن عاطفی او پُر شود. کودکی که مخزن عشق او پُر شده باشد بدون ناراحتی یا انزجار به راهنمایی های والدین پاسخ مثبت می دهد.

عشق بی قید و شرط نور هدایتگری ست که راه تاریک را روشن می کند.

شاید آغاز کار برایتان دشوار باشد. لطفا حوصله کنید وکاری را بکنید که بیش از همه به نفع کودک است و بدانید که عشق شما همان چیزی است که کودک سالم و شاد را از کودکان عصبانی، بدرفتار وفاقد احساس امنیت و پختگی جدا می کند.

با تمرین بهتر مزایای این کار را درمی یابید و کم کم اثرات شگفت انگیزش را خواهید دید. در تمام روابط خود با محبت‌تر و بخشنده تر می شوید.البته هیچکس کامل نیست و شما نمیتوانید از خودتان انتظار داشته باشید که در تمام شرایط عشق

بی قید و شرط ابراز کنید. اما هرچه بیشتر به سمت این هدف برویم قابلیت مان در عشق ورزیدن – صرف نظر از هر چه که پیش بیاید- بیشتر و بهتر می شود.

بد نیست گاهی به خودمان یادآوری کنیم که آنها فقط کودک هستند و رفتار کودکانه دارند. اگر من آن ها را بی قید و شرط دوست بدارم، آن ها نیز در مورد خودشان احساس آرامش خواهند کرد و قادر خواهند بود طرز رفتارشان را در مسیر رشد و بزرگسالی بهتر کنترل کنند.

واقعیت غم انگیزاین است که تعداد اندکی از کودکان احساس می کنند مورد عشق بی قید و شرط قرار دارند.اما این نیز حقیقت دارد که اکثر والدین فرزندانشان را دوست دارند.

علت اصلی این تضاد این است که تعداد کمی از والدین می دانند که چگونه محبت و احساس قلبی خود منتقل کنند.

عشق یا نیازهای دیگر؟

تشخیص سایر نیازها، خصوصا نیازهای فیزیکی آسان تر است و معمولا ارضای آنها نیز آسان تر می باشد، اما این به خودی خود رضایت بخش یا سرنوشت ساز نیست. بله، ماباید برای کودکان مان غذا، لباس و سرپناه تهیه کنیم. اما درعین حال وظیفه داریم که رشد ذهنی وعاطفی و سلامت کودکان مان را نیز تامین کنیم.

ما والدین باید نهایت تلاش خود را بکنیم تا کودک مان از احساس عزت نفس سالم برخوردار شود و بتواند خود را عضو مهمی از جامعه ببیند که توانایی ها و قابلیت های خاص خودش را داراست و می خواهد فردی مولد و سازنده باشد.

والدین باید به کودکان خود کمک کنند تا استعداد ها و قابلیت های خاص خود را پرورش دهند. به این ترتیب کودکان احساس رضایت درونی خواهند کرد و موفقیتی را حس میکنند که ناشی از استفاده از قابلیت های درونی خویش است. والدین دلسوز و با وجدان به طورمتعادل از تشویق و اعمال فشار استفاده می کنند و توازن ظریف بین این دو را حفظ می‌کنند.

 

سال‌های کودکی و نوجوانی

کودکان اساسا موجوداتی عاطفی هستند و اولین درک آنها از دنیا عاطفی است.

پژوهش های فرآوان نشان می دهد که ارکان عاطفی زندگی انسان در ۱۸ ماه اول و خصوصا ضمن رابطه‌ی مادر- فرزند پی ریزی می‌شود. غذای لازم برای سلامت عاطفی آینده کودک تماس فیزیکی، کلام مهرآمیز و مراقبت دلسوزانه است.

وقتی کودک راه می‌افتد، کم‌کم هویت خودش را بهتر می‌شناسد و همچنان که اجتماعی تر می‌شود فعالانه‌تر مهر می‌ورزد و قادر است به محبت دیگران بهتر پاسخ بدهد. طی چند سال بعد اگر همچنان عشق دریافت کند به طور فزاینده‌ای نیز ابرازعشق خواهد کرد.

البته رفع نیاز کودک به عشق به آن سادگی که به نظر می‌آید نیست و این امر خصوصا وقتی صادق است که دوران نوجوانی آغاز می‌شود. خطرات دوره‌ی نوجوانی به خودی خود زیاد هستند. اما کودکی که با مخزن عطفی خالی وارد این د‌وره می‌شود در برابر مشکلات سال‌های نوجوانی آسیب‌پذیر‌ تر است.

 

کودکان حال ما را بهتر از خودمان حس می‌کنند.

چندین بررسی نشان می‌دهد که جنین به وضعیت عاطفی مادر، خشم یا شادمانیِ او پاسخ می‌دهد. و همچنان که کودکان بزرگتر می‌شوند نسبت به احساسات ما حساس خواهند بود. به همین دلیل است که آن‌ها دقیقا نشانه‌های عشق ما را می‌بینند و می‌فهمند.

با توجه به این موضوع شما می‌توانید با رفتار خود انگیزه ایجاد کنید، حتی در روز‌های سخت که خیلی سرحال نیستید (و‌ کودک قطعا قبل از شما این موضوع را حس می‌کند.) تلاش کنید با یک رفتار محبت آمیز دل کودک را به دست آورید.

آیافکر نمی کنید که انها محبتی را که شما صرف نظراز احساس درونی تان ابرازمی کنید بیشتر ارج می گذارند و قدرش را می دانند؟

 

چند نکته در مورد صحبت به زبان عشق کودکان

  • ممکن است زبان عشق کودک زیر ۵ سال به راحتی قابل تشخیص نباشد. باید سر نخ‌ها را دنبال کنید و البته به هر پنج زبان صحبت کنید. نوازش او، تمجید او، وقت گذراندن با او، هدیه دادن و خدمت کردن به او همگی نیاز کودک شما به عشق و محبت را بر طرف می‌کند. وقتی کودک‌تان بزرگتر شد باز هم به همه‌ی این پنج زبان‌‌ها نیاز دارد، حتی اگر یکی از آن‌ها بیشتر از بقیه مورد نیازش باشد.
  • بعد از اینکه زبان عشق کودکتان را کشف کردید توقع نداشته باید که همه‌چیز بر وفق مراد شما باشد.
  • کودک شما مانند یک گل از عشق شما سود خواهد برد. وقتی او را با عشق آبیاری می‌کنید شکوفا خواهد شد و با زیبایی خویش به دنیا برکت خواهد بخشید.

 

یکی از نشانه های بلوغ بزرگسالان قابلیت قدردانی کردن و مورد قدردانی واقع شدن از طریق همه زبان های عشق است، یعنی تماس فیزیکی، وقت گذاشتن برای یکدیگر، کلام تایید آمیز، هدیه دادن و خدمت کردن. و باید گفت که متاسفانه بزرگسالان کمی هستند که به راحتی هر پنج زبان عشق را صحبت کنند.

اکنون زمان شروع است، شما نیز در این راه تغییر خواهید کرد. تاثیر شگفت انگیز استفاده درست از این زبان ها را در روابطتتان خواهید دید.

و به زودی خانواده‌ی چند زبانه خواهید داشت.

 

 

…………………………در قسمت بعد زبان های عشق را با جزییات بیشتر و اراائه مثال‌ها به شما معرفی خواهیم کرد.

 

آخرین نوشته های مهرآیین
تازه های مهرآیین

پایان سال تحصیلی 1399-1400

به نام خدا یک سال تحصیلی دیگر به تجربیاتمان اضافه شد، سالی متفاوت از هر سال. خدا را سپاس می