مهدکودک مهرآیین

تلفن تماس: 03432150048

رویکرد استیم در مهرآیین2

دورهمی مربیان در مورد موضوع استیم 2

قسمت دوم

طی یک جلسه در پایان سال تحصیلی 1403-1402 مربیان و معاونین مرکز مهرآیین در مورد رویکرد آموزشی استیم صحبت کردند و تجربیات و نظراتشان را باهم به اشتراک گذاشتند. در ادامه گزیده ای از صحبت هایشان را میبینیم.

نظرات در مورد رویکرد “استیم”

روشنک رشیدپور: روش استیم و روش پروژه ای(رویکرد رجیو امیلیا) کاملا درهم تنیده بودند. استیم روش پروژه ای را کامل کرد. ما روش پروژه ای کنار نگذاشتیم بلکه آن را ادامه دادیم به روشی که مطابق با رویکرد آموزشی روز دنیا باشد. لازم بود یک بازنگری کلی روی این روش شود و این اتفاق بسیار روی بچه ها تاثیر مثبتی داشت. چون بچه های الان بچه های ده سال پیش نیستند و ما نیاز داریم خودمان را به روز کنیم تا همراه آن ها پیش برویم.

شیرین علوی: در بستر رویکرد استیم دو مهارت اصلی، مهارت حل مسئله و دقت و تمرکز، پیشرفت چشمگیری در کودکان داشت.

ژاله فولادی: بچه ها نقشه میکشیدند برای حل چالش هایشان، نقشه هایشان رادر روند کار تغییر میدادند. و همیشه باید کارشان را بهبود میبخشیدند.

محدثه برهانی نژاد: داشتن موضوعات واحد در بحث استیم، کمک میکرد تا در کلاس “فلسفه برای کودکان” هم از این موضوعات سررشته گرفته شود. وقتی که بچه ها در یک موضوع حرکت کنند، رشدشان چند برابر میشود. علاوه بر این در سوال پرسیدن بچه ها هم رشد چشمگیری مشاهده شد. مخصوصا در مقطع آمادگی که کلاس فلسفه داشتند، حتی کودکانی که اصلا صحبت نمیکردند، داوطلب میشدند.

فرشته باغخانی: مفاهیمی در استیم انتخاب شده بود که بچه ها در روزمره با آن ها در ارتباط بودند. مفاهیمی مثل هل دادن و کشیدن، گیاهان و… . درگیری کودکان در استیم بیشتر بود. آزادی عمل و خلاقیت بیشتری داشتند و مربیان و کودکان در کنار هم یاد میگرفتند.

روشنک رشیدپور: زمانی که مشغول ترجمه کتاب بودم به مبحث اهرم ها رسیدم و متوجه شدم که با اینکه در سوم دبستان و پس از آن این درس را داشتیم، عمیقا متوجه این مفهوم نشده بودم، بلکه فقط جملاتی حفظ کرده بودم برای روز امتحان. ولی در کارگاهی که برای مربیان برگزار کردیم عمیقا با کار عملی متوجه مفهوم اهرم شدم. این نوع درک برای کودکان با ارزش تر از هر تعداد کتاب و کاغذ است. این آموزش ها در ذهن کودکان ماندگار میشوند.

شیرین علوی: در رویکرد استیم هم دانش و هم مهارت همگام باهم بالا میرفتند. و این موضوع بسیار در کودکان ماندگار میشد. در کارهای مختلف، مهارت های خودیاری، حیاط بازی و انواع فعالیت هایشان ردپای دانش و مهارتی که به آن ها اضافه شده بود را میتوانستیم به شکل عمیقی ببینیم.

پریسا رفسنجانی: این روش چون ابعاد آموزشی مختلفی را در بر میگرفت باعث ارزیابی بهتر ما مربیان برای کودکان میشد.

ژاله فولادی: وقتی که داشتیم این کتاب را با کمک خانم جلیلی، روشنک جون و دیگر بچه ها آماده میکردیم و فعالیت ها را میدیدیم، به نظر مقداری سخت می آمدند. کلمه های دشوار داشتند و فکر میکردیم خیلی خوب پیش نرود و در اجرای این فعالیت ها مقداری چالش داشته باشیم. ولی وقتی به مرحله اجرا رسید متوجه شدم که بچه ها وقتی در کنار هم هستند حتی از پس این چیز ها هم بر می آیند. شاید یک چالشی سخت بود اگر میخواستند تک نفری انجامش بدهند، همینجا بود که یاد میگرفتند در کنار دوستانشان و در کار گروهی این کارها برایشان راحتتر میشود.

 

 

تصویر روشنک رشیدپور

روشنک رشیدپور

دیدگاه‌ خود را بنویسید

آخرین نوشته های مهرآیین
مجله مهرآیین

رویکرد استیم در مهرآیین

دورهمی مربیان در مورد موضوع استیم 1 قسمت اول طی یک جلسه در پایان سال تحصیلی 1403-1402 مربیان و معاونین

تازه های مهرآیین

پایان سال تحصیلی 1403-1402

سال تحصیلی 1403-1402 رویکرد استیم یک سال تحصیلی دیگر هم گذشت. سالی متفاوت، سالی سرشار از تغییرات مثبت و کارآمد.

تازه های مهرآیین

پروژه استم “قدرت هوا”

استم پروژه های استم در مهدکودک مهرآیین در حال اجرا هستن و کودکان از این فعالیت ها بسیار لذت برده

تازه های مهرآیین

مهندسی وسایل

مهندسی در مهد کودک ساختن شالوده‌ای مادام العمر برای توانایی حل مسئله کاترین لاگوتسا و… زمستان ۲۰۲۱ در TYC دلایلی