مهدکودک مهرآیین

تلفن تماس: 03432150048

حس شفقت و همدردی در کودکان

حس شفقت و همدردی در کودکان

شفقت و همدردی

در دنیایی که سرشار از ناهنجاری ها و حتی ظلم و ستم است، چگونه کودکی پرورش دهیم که به دیگران توجه کرده و به آن ها اهمیت دهد. تحقیقات نشان داده اند که کودکان نوعی حس غریزی همدردی دارند که میخواهند به افرادی که نیاز دارند کمک کنند. وقتی که ما این غریزه را پرورش میدهیم، علاوه بر تحکیم ارتباطات با دیگران، حس رضایت از خود را در کودک تقویت میکنیم.

شفقت چیست؟

این چیزی است که ما در مورد شفقت میدانیم. شفقت حسی است که باعث میشود انسان متوجه رنج دیگران شده و سعی در کمک کردن برای کم کردن آن رنج کند. محققان دریافته اند کودکان از پنج ماهگی متوجه کمک کردن افراد شده و به آن اشخاص جذب میشوند.

به کودکان آموزش دهید که ذهنشان را به گونه ای پرورش دهند تا فکرهای مهربانانه درمورد خود و دیگران کنند. به علاوه کارهای مهربانانه ای در این جهان در حق خود و دیگران انجام دهند. اینگونه به کودکان کمک میدهید تا حس شفقت و همدردی را درون خود تقویت کنند.

وقتی کودکان مورد شفقت و همدردی قرار میگیرند، اعتمادبنفس و حس ارزشمند بودن در آن ها تقویت شده و افرادی میشوند که به دیگران اهمیت بیشتری میدهند.

زمانی که به صحبت های کودکان گوش میدهید و مشخص است که آن ها را ارزشمند میدانید، به آن ها نشان میدهید که میتوانند روی شما حساب کنند. به فرزندتان تلقین کنید که ذاتا ارزشمند و شایسته مراقبت است. به فرزندتان آموزش دهید که در مورد سایر بزرگسالان حامی در زندگی خود فکر کنند و خاطرات مهمی را از زمانی که احساس آرامش کرده اند و از آن ها مراقبت شده است را در ذهن خود مرور کنند.

در حالی که کودک شما رشد میکند و با چالش هایی مواجه میشود، میتوانید او را تشویق کنید که با کنجکاوی به بدن و ذهن خود توجه کند و از خودش به خوبی مراقبت کند. به آن ها یاد دهید که گاهی مکث کنند و آن چیزی که تجربه میکنند را بررسی کنند تا متوجه شوند که این تلاش ها وجه اشتراک آن ها با دیگران است و باید با خودشان مهربان باشند.

کودکان را تشویق کنید که با تمام افراد مهربان باشند و حس شفقت داشته باشند. دوست داشتن، مهربانی و مدیتیشن را با کودکان تمرین کنید. ابتدا به آن ها یاد دهید تا برای خودشان آرزوهای مهربانانه ای داشته باشند و این آرزوها را برای دوستان و افراد نزدیک خانواده گسترش دهند. بعد افرادی را که به خوبی در مدرسه یا همسایه ها نمیشناسند تصور کنند و برای آن ها از صمیم قلب آرزوی خوبی و سلامتی کنند. در ادامه مهربانی را برای همه در همه جا آرزو کنند. به فرزندتان کمک کنید تا متوجه نیروی جهانی تمام انسان ها برای سلامتی و شاد زندگی کردن بشوند.

تصویر روشنک رشیدپور

روشنک رشیدپور

دیدگاه‌ خود را بنویسید