مهدکودک مهرآیین

تلفن تماس: 03432150048

مدیریت کلاس های پیش از دبستان

مدیریت کلاس پیش دبستانی

قبلاً گفته‌ایم و باز هم خواهیم گفت – معلمان پیش‌دبستانی ابرقهرمان هستند! برای مدیریت یک کلاس پیش دبستانی به استعداد خاصی نیاز است. شما باید بسیار منظم و خلاق، با مدیریت زمانی عالی و مهارت های چندگانه باشید. همچنین باید مهارت های ارتباطی، نوشتاری و کلامی قوی و صبر و اشتیاق فراوان برای کار با کودکان داشته باشید.

چه در کلاس های پیش دبستانی تازه کار باشید و چه یک مربی باتجربه، کلید یک روز موفق، یک برنامه موثر برای کلاس است. تلاشی دقیق برای نحوه تنظیم و سازماندهی فضای کلاس، لوازم و وسایل مورد نیاز خود، این اطمینان را ایجاد می کند که شما و دانش آموزانتان از زمان ارزشمند خود با هم بهترین استفاده را ببرید.

مزایای مدیریت کلاس پیش دبستانی

کلاسی از کودکان خردسال به ابزارهای مدیریتی مؤثر نیاز دارد. بدون آنها، ممکن است هرج و مرج، ناامنی، حواس پرتی و بی نظمی در کلاستان حاکم شود. مدیریت کلاس پیش دبستانی به شما این امکان را می دهد تا فضایی امن ایجاد کنید که یادگیری، رشد و توسعه مهارت های عاطفی-اجتماعی، شناختی، ارتباطی و فیزیکی ضروری را تسهیل کند.

استراتژی های موثر مدیریت کلاس درس، کلاس شما را سازماندهی کرده و کودکان پیش دبستانی را ایمن نگه می دارد. برای مثال، برنامه‌ریزی برای چیدمان کلاس با مکان‌های مشخص شده برای انواع وسایل، اسباب‌بازی‌ها و فعالیت‌ها به شما و همکارانتان کمک می‌کند تا مطمئن شوید که وسایل در جاهای امنی هستند، گم نمی‌شوند و خطری برای کودکان ایجاد نمیکنند.

علاوه بر این، تعیین انتظارات و قوانین واضح به شما کمک می کند کلاس را مدیریت کرده و به کودکان پیش دبستانی خود یاد دهید که چگونه رفتار کنند. به عنوان مثال، ایجاد قوانینی برای کودکان در مورد به اشتراک گذاشتن وسایل، استفاده از کلمات محبت آمیز، و کنار گذاشتن اسباب بازی ها بعد از زمان بازی، به آنها می آموزد که محترمانه رفتار کنند و مسئولیت پذیر باشند. این قوانین به شما کمک می کند تا تعارضات بین کودکان را به حداقل برسانید و در عین حال به آنها کمک می کند تا مهارت های عاطفی و اجتماعی خود را توسعه دهند.

چگونه کلاس پیش دبستانی خود را مدیریت کنیم؟!

از این راهکارهای مدیریت کلاس استفاده کنید تا به کمک آن‌ها کلاسی مفید داشته باشید و به کودکان فضایی مناسب رشد، امن و یادگیرنده ارائه دهید.

۱-چیدمان کلاس را به صورت بهینه انجام دهید.

نحوه استفاده از فضای فیزیکی در کلاس پیش دبستانی بسیار اهمیت دارد. در نهایت، شما می خواهید کلاس خود را برای بیشترین حد درگیر شدن در فعالیت های یادگیری پیش دبستانی بهینه سازی کنید.

نوع چیدمان شما نه تنها بر سبک تدریس شما تأثیر می گذارد، بلکه حتی می تواند به نظم و انضباط و مدیریت رفتار کودکان کمک کند.

مطمئن شوید که جریان حرکتی خوبی در سرتاسر کلاس شما وجود دارد و به دقت در مورد فضایی که انواع اجسام برای انتقال نیاز دارند فکر کنید.

مواردی از این قبیل را در نظر بگیرید: بچه ها کجا صف می کشند؟ آیا آنها در گروه های کوچک کار خواهند کرد یا برنامه شما تا حد زیادی مبتنی بر بازی در گروه‌های بزرگ است؟ آیا در قسمت کوچک جا برای قرار دادن لباس‌های گرمشان وجود دارد؟ آیا آنها می توانند بدون ایجاد مزاحمت برای کودکانی که دارند مطالعه می‌کنند، در صف منتظر بمانند تا دست های خود را قبل از خوردن میان وعده بشویند؟ این سؤالات به شما کمک می کند تا تشخیص دهید که در فضای کلاس خود به چه مناطقی نیاز دارید.

برای شروع، مناطقی را برای یادگیری، وعده های غذایی، بازی و زمان استراحت جدا کنید. با تفکیک این فعالیت ها در قسمت های مختلف کلاس، به کودکان این امکان را می دهید که انتظارات و رفتار خود را با توجه به عملکرد هر منطقه تنظیم کنند.

۲- وسایل و مواد کلاس درس خود را مدیریت کنید

موضوع خیلی مهم در مورد کودکان، مدیریت دسترسی به وسایل مورد نیاز آنها است. آیا آنها می توانند به راحتی از «خونه بازی» بیرون بیایند؟ آیا آنها می توانند به همین راحتی پس از اتمام کار آن را دوباره به حالت قبل برگردانند؟

شما می‌خواهید به ایجاد استقلال در کودکان کمک کنید تا بتوانند به تنهایی از انجام فعالیت‌ها، احساس غرور کنند و بنابراین مجبور نخواهید بود بعد از آن‌ها همه چیز را مرتب کنید! علاوه بر این، توانمندسازی کودکان برای جمع کردن لوازم و وسایل خود، به آنها مسئولیت پذیری را می آموزد.

در اینجا چند نکته برای مدیریت وسایل کلاس وجود دارد:

-از ظروف یا سطل‌های وسایل شفاف استفاده کنید تا کودکان بتوانند داخل آن را ببینند.

-از یک سیستم برچسب‌گذاری استفاده کنید که کودکانتان متوجه آن شوند، مانند برچسب‌های تصویری یا کدگذاری رنگی.

-وسایل را در قفسه های کم ارتفاع قرار دهید تا دسترسی به آن‌ها برای کودکان راحت باشد.

۳- انتظارات رفتاری واضحی را تعیین کنید

راز قدرت ابرقهرمانی شما این است که انتظارات رفتاری واضحی را برای کلاس خود در نظر بگیرید و در عین حال آنها را به شیوه ای مهربانانه و قاطع اعمال کنید. و مطمئن شوید که این دستورالعمل‌ها به وضوح به کودکان و خانواده‌هایشان در مرکز شما منتقل می شوند. این موارد به ایجاد پایه ای برای تقویت ارتباطات عاطفی-اجتماعی، ترویج رفتار مثبت و کاهش رفتار چالش برانگیز در کلاس کمک می کند.

همیشه به یاد داشته باشید که هر رفتار چالش برانگیزی که مشاهده می کنید، به ویژه در کودکان خردسال، تلاش کودک برای برقراری ارتباط است. این بخشی از کار شماست که علت اصلی اعمال کودک را کشف کنید و به روشی تشویقی و مثبت به آنها رسیدگی کنید.

۴- از برنامه و روتین استفاده کنید

شما به عنوان یک بزرگسال، ممکن است یک برنامه صبحگاهی یا حتی روزانه داشته باشید که به آن پایبند باشید. که این ممکن است شامل بیدار شدن در ساعت معین، صرف صبحانه، مسواک زدن و رفتن به محل کار باشد.

ایجاد یک روال در کلاس شما به همان اندازه مهم است که برای شخص خودتان اهمیت دارد. روتین ها ابزار مهمی برای مدیریت رفتار و انتظارات کودکان در طول روز هستند.

از روز اول، شروع به ایجاد یک برنامه و روتین برای دانش آموزان خود کنید. برای کمک به اجرای آن، از نشانه های بصری یا یادآوری کلامی در سرتاسر کلاس استفاده کنید تا آنها را در طول روز راهنمایی کنید. برنامه روزانه شما ممکن است شامل زمان نرمش صبحگاهی یا زمان استراحت بعد از ناهار و تمیز کردن کلاس درس در پایان روز باشد.

علاوه بر مدیریت انتظارات و رفتار، این روتین‌ها به کودکان این امکان را می دهد که در کلاس درس احساس امنیت و آرامش کنند، زیرا می دانند چه برنامه‌ای در انتظارشان است.

۵- برای انجام فعالیت‌های جدید برنامه ریزی کنید

انتقال از یک فعالیت به فعالیت دیگر برای کودکان خردسال ممکن است چالش برانگیز باشد. استفاده از فعالیت‌های انتقالی سرگرم‌کننده در کلاس به کودکان کمک می‌کند بدون استرس تغییرات ناگهانی از یک فعالیت به فعالیت دیگر بپردازند. می‌توانید با استفاده از نشانه‌های ثابت، مانند ایجاد نوعی صدا یا علامت، انتقال را برای کودکان پیش‌دبستانی آسان‌تر کنید تا به آن‌ها اطلاع دهید که تقریباً زمان آن است که کاری را که انجام می‌دهند جمع‌بندی کنند و به فعالیت بعدی بروند.

۶- از کودکان بازخورد بگیرید

کودکان صاحب نظر هستند. در حالی که ممکن است کوچک به نظر بیایند، ذهنشان به سرعت در حال رشد است و نظرات زیادی در مورد کلاس درس خواهند داشت. از آن‌ها بپرسید. به آنها گوش کنید. آنها را اجرا کنید. توجه به موارد دوست داشتنی و ناپسند کلاس شما از نظر کودکان، می تواند به افزایش تعامل در طول درس ها و فعالیت ها کمک کند. برای مثال، ممکن است یک رویکرد آموزشی را در مرکز خود اجرا کنید که یک روش کودک محور است و با برنامه درسی سنتی یا معلم محور متفاوت است. این فعالیت ها معمولاً بر اساس علایق، نیازها و نقاط قوت کودکان است و در نتیجه، آموزش ها اغلب معنادار و جذاب هستند.

۷- از تکنولوژی برای ساده کردن آموزش خود استفاده کنید

جامعه کوچک یادگیرندگان شما هر روز چیزهای شگفت انگیزی را به دست می آورند. تماشای رشد کودکان و کسب مهارت‌های جدید یکی از بزرگ‌ترین لذت‌های شغلی شماست، اما ثبت تمام آن لحظات کوچک و مهم و تکمیل گزارش روزانه‌تان همیشه کار ساده‌ای نیست. استفاده از یک نرم افزار مدیریت مراقبت از کودک می تواند به شما کمک کند تا به راحتی فعالیت ها را ثبت کنید و به روز رسانی های آنی را به اشتراک بگذارید و در وقت ارزشمندتان صرفه جویی کنید. برنامه ای مثل https://mybrightwheel.com/preschool-daily-report/ کمک میکند گزارش های روزانه تان را بنویسید.

با کمک از این سایت مربیان ابزار آسانی برای ثبت فعالیت های روزانه و نقاط عطف برای هر کودک دارند که به آنها امکان می دهد زمان بیشتری را با بچه ها در کلاس درس بگذرانند. این ویژگی ارتباطی همچنین شما را قادر می‌سازد تا با دریافت به‌روزرسانی‌های روزانه در مورد پیشرفت کودکان، با خانواده‌هایشان ارتباط با کیفیت برقرار کنید.

حالا مدیریت کلاس پیش دبستانی آسان تر شد.

اجرای دستورالعمل های مدیریت کلاس پیش دبستانی می تواند به شما کمک کند تا یک محیط آموزشی ارزشمند برای دانش آموزان خود ایجاد کنید. با برنامه ریزی در مورد فضای فیزیکی، ایجاد دستورالعمل های رفتاری واضح و اجرای یک سیستم کارآمد برای ارزیابی، کودکان می توانند مهارت های کلیدی را توسعه دهند و بر یادگیری تمرکز کنند.

ترجمه و تنظیم: روشنک رشیدپور

تصویر روشنک رشیدپور

روشنک رشیدپور

دیدگاه‌ خود را بنویسید

آخرین نوشته های مهرآیین
مجله مهرآیین

حس شفقت و همدردی در کودکان

شفقت و همدردی در دنیایی که سرشار از ناهنجاری ها و حتی ظلم و ستم است، چگونه کودکی پرورش دهیم

تازه های مهرآیین

پایان سال تحصیلی 1403-1402

سال تحصیلی 1403-1402 رویکرد استیم یک سال تحصیلی دیگر هم گذشت. سالی متفاوت، سالی سرشار از تغییرات مثبت و کارآمد.

آموزش های ویژه مربیان و کارکنان

رویکرد آموزشی STEAM

رویکرد آموزشی استیم استیم یک رویکرد نوین در آموزش می باشد که در آن آموزش کلیه دروس به صورت یک جا و یکپارچه

آموزش های ویژه والدین و کودکان

تبریک نوروز 1402 از طرف میکی ماوس

نوروز 1402 شرکت دیزنی با انتشار ویدیویی از “میکی ماوس” شخصیت کارتونی خلق شده در این شرکت رسانه ای، نوروز