مهدکودک مهرآیین

تلفن تماس: 03432150048

رسانه و فناوری برای کودکان خردسال

رسانه و فناوری برای کودکان خردسال

5 نکته برای استفاده بهتر از رسانه ها و فناوری برای کودکان خردسال:

اختلال در برنامه های کودکان در طول همه گیری بیماری کرونا پویایی جدیدی در روابط بین مربیان و خانواده ها ایجاد کرد. مربیان باید به فناوری روی می آوردند تا در ارتباط باقی بمانند و تجربیات یادگیری را از راه دور به بچه ها ارائه دهند، و خانواده ها باید نقش فعال تری در این روند یادگیری و رشد فرزندان خود ایفا می کردند. سازگاری با این واقعیت جدید باعث استرس برای همه شد. بسیاری از مربیان و خانواده‌ها (برخی با اکراه) از رسانه‌ها و محصولات مجازی که به خوبی برای تعامل با کودکان طراحی‌شده بود استفاده کردند تا به بهترین شکل ممکن بچه ها را درگیر آموزش های سازنده کنند.

همچنین که سویه های جدید بیماری رخ میدهد و باعث تغییراتی در یادگیری حضوری میشوند، تکنولوژی در پیشرفت افراد نقش حیاتی دارد. در این زمان مربیان میتوانند در مورد اینکه چگونه با برنامه هایی شاد و جذاب در بستر رسانه های دیجیتال کودکان را جذب کنند، فکر کنند و اینگونه باعث ارتقا یادگیری و رشد سالم کودکان خردسال شوند.

درادامه پنج نکته کلیدی که در طول همه‌گیری آموخته ایم آمده است. این نکات میتوانند به مربیان کودک کمک کنند تا کیفیت استفاده مداوم از فناوری و رسانه را برای کودکان خردسال بهبود بخشند.

  • اهمیت مفهوم

هنگام انتخاب فناوری و تجربیات رسانه‌ای برای کودکان، مربیان می‌توانند رسانه‌های دیجیتالی را که بدون مفهومی خاص، بی فکر و بدون پشتوانه علمی طراحی شده اند ، مانند برخی کارتون‌ها و برخی ویدیوهای موجود در یوتیوب که از ارزش آموزشی برخوردار نیستند، ریشه‌یابی کنند. درعوض،مربیان حق انتخاب های بسیار خوبی برای برنامه ریزی تعاملی دارند که میتوانند کودکان را در فعالیت هایی همسو با یک چهارچوب ارزشمند و مبتنی بر تحقیق که مناسب مقاطع رشدشان است درگیر سازند. بسیاری از برنامه های باکیفیت مانند Noggin و محتوای کارگاه Sesame به وضوح رویکردهای یادگیری و نتایج مورد انتظار خود را بیان می کنند. به عنوان مثال، اهداف و شاخص‌های پیشرفت خاصی در چهارچوب یادگیری Noggin وجود دارد که بر توسعه دانش و مهارت‌های اولیه ریاضی، و همچنین اطلاعاتی درباره جهان هستی متمرکز است. این برنامه ها همچنین مهارت ها و شایستگی های کودکان را برجسته می کنند.

  • یادگیری عاطفی اجتماعی کودکان

پرداختن به مهارت های عاطفی اجتماعی کودکان همیشه یک اولویت است. طبق گزارش دانشگاه های راجرز و نیو آمریکا که در سال 2021 منتشر شد تعداد زیادی از خانواده ها گفتند که سلامت عاطفی اجتماعی کودکانشان اصلی ترین دلیل برای فرستادن آن ها به مدرسه است. همچنین این تحقیق نشان می‌دهد که برنامه های دیجیتال و مجازی با کیفیت بالا، شاید بتواند به حمایت از رشد اجتماعی و عاطفی کمک کند. شخصیت های محبوب برنامه های مجازی میتوانند الگویی برای مهارت های مثبت اجتماعی باشند. مربیان می‌توانند به دنبال فعالیت‌ها و برنامه‌های مجازی بگردند که با برنامه درسی آنها هماهنگ باشد و بر روابط، خودتنظیمی، همدلی و احترام متقابل و راه‌هایی برای حل مسالمت‌آمیز اختلاف‌ها تمرکز کند.

 

  • رسانه را فراتر از یک صفحه نمایش در نظر بگیرید

فناوری و رسانه می توانند کاتالیزورهایی برای یادگیری آفلاین باشند. مربیان می‌توانند منابع و ایده‌هایی را برای تقویت مهارت‌ها و دانش از طریق فعالیت‌های عملی مرتبط، موسیقی، پادکست‌ها، محتوای تولید شده توسط کودکان و بازی مستقل یا بازی مشترک با خانواده و سایر کودکان جمع‌آوری کنند. برخی رسانه ها باعث ایجاد جرقه هایی برای بازی کودکان میشوند حتی شاید خیلی بعد از وقتی که آن تجربه دیجیتال تمام شده باشد. هنگامی که کودکان مشغول بازی های نمادین میشوند و وانمود می کنند که شخصیت های مورد علاقه خود در بازی هستند، مهارت های شناختی و عاطفی اجتماعیشان را به کار میگیرند. این مهارت ها شامل تفکر انتقادی و حل مسئله نیز هستند و از طریق پلتفرم مجازی و قدرت روابط یک طرفه که شخصیت‌های محبوب کودکان می‌توانند برای بسیاری از کودکان داشته باشند، آموخته می‌شوند. (این نوع رابطه یک پیوند عاطفی یک طرفه است که ممکن است کودک نسبت به یک شخصیت مجازی احساس کند.)

  • کودکان را به بازی های اشتراکی تشویق کنید

مربیان و خانواده ها می توانند از رسانه های دیجیتال برای برقراری ارتباط با کودکان استفاده کنند، به ویژه آنهایی که ممکن است تمایلی به مشارکت در موقعیت های اجتماعی نداشته باشند یا برای آنها چالش برانگیز باشد. درباره شخصیت کارتونی مورد علاقه آنها و آنچه در مورد یک برنامه دوست دارند سؤال کنید. محتوای رسانه های آموزشی را با آنها نگاه و بررسی کنید و رفتارها و نگرش های مثبتی را در طول این تجربه یادگیری از خود نشان دهید. مزایای بازی مشترک یا “تعامل رسانه ای مشترک” برای کودک و پیوند میان بزرگسالان و کودکان بسیار زیاد است.

  • از رسانه و فناوری برای مراقبت استفاده کنید

این بیماری همه گیر خوشبختانه ملت ها را بسیار بیشتر آگاه کرد، یکی از این آگاهی بخشی ها این بود که مربیان کودک نیز به فرصت هایی برای مراقبت از خود نیاز دارند. قوی ماندن از نظر ذهنی و جسمی در مواقع چالش انگیز، مستلزم توجه به سلامت و رفاه خودمان است تا پرانرژی و متمرکز بر نیازهای کودکان باشیم. ابزارهای دیجیتالی زیادی مانند برنامه های Calm و Insight Timer وجود دارد که ذهن آگاهی و روتین هایی را ایجاد می کنند که به همه مربیان کمک کرده تا مسئولیت های مهم را بهتر انجام دهند.

کمتر کسی میگوید که یک کلاس درس شلوغ پر از بچه های جوان پر انرژی بهتر از یک کلاس مجازی است. اما با بازگشت محتاطانه به یادگیری حضوری با وجود احتمال ادامه این بیماری همه گیر، می توانیم از یک دارایی ارزشمند جدید استفاده کنیم: مربیانی که در زمان و در صورت نیاز به فناوری و رسانه مناسب اعتماد بیشتری دارند. همانطور که در بیانیه به روز شده موضع NAEYC در مورد عملکرد مناسب رشد اشاره شد، رسانه ها و ابزارهای مجازی به خوبی به کار گرفته شده در واقع می توانند حمایتی حیاتی برای یادگیری و رشد کودکان باشند.

 

 

محدودیت در استفاده از ابزارهای دیجیتال

با وجود تمامی موارد گفته شده استفاده از مانیتور و ابزارهای دیجیتالی باید با محدودیت هایی برای کودکان همراه باشد. نتایج یک پژوهش تازه بر روی مغز کودکان ۳ تا ۵ ساله نشان می‌دهد آن دسته از کودکانی که بیشتر از یک ساعت در روز به صفحه نمایش تلویزیون، کامپیوتر، تبلت یا موبایل نگاه کرده‌اند از رشد مغزی کمتری برخوردار بوده‌اند.نتایج این تحقیق در نشریه JAMA Pediatrics   به چاپ رسیده است که به صورت تخصصی بر سلامت و بیماری کودکان متمرکز است.
پژوهشگران در این آزمایش با استفاده از نوعی ویژه از اسکن مغزی موسوم به ام آر آی پی برده‌اند ماده سفید مغز کودکانی که بیشتر به صفحات نمایش نگاه کرده‌اند، کمتر رشد کرده است. ماده سفید مغز ناحیه‌ای است که در رشد زبان، یادگیری و مهارت‌های رفتاری نقشی کلیدی دارد.

قوانین طلایی برای استفاده از ابزارهای دیجیتالی

تلویزیون و موبایل تا قبل از 3سالگی ممنوع: تحریک بیش از حد بینایی در سال های اولیه کودکی به قسمتی از مغز که هنوز بالغ نشده است میرسد و باعث اختلال در روند رشدی مغز میشود. در نتیجه زمانی که کودکتان کوچک است استفاده از صفحات مجازی را به حداقل برسانید.

دیدگاه های دیگر…

آکادمی متخصصین کودکان آمریکا پیشنهاد میکند که باید تا قبل از 18 ماهگی از دیدن هرگونه تلویزیون یا موبایل خودداری شود و از 18 ماهگی تا 5 سالگی کودک میتواند فقط یک ساعت در روز محتوای با کیفیت نگاه کند. برخی دیگر از متخصصین مثل دکتر هارپر معتقدند که این عدم استفاده از صفحات دیجیتالی حتما باید تا سن 3سالگی انجام شود.

این محدودیت ها برای برخی خانواده ها عملی نیست اما دانستن این موارد باعث میشود که تعادلی سالم را برقرار کنند.

پیشنهاد دکتر هارپر: میدانیم که عمل به این قوانین ممکن است گاهی سخت باشد. اما ضروری است که این محدودیت ها عملی شوند. اگر گاهی لازم است کودک زیر سه سالتان از صفحات الکترونیکی استفاده کند قانونی برای آن وجود دارد. این استفاده بیش از 15 دقیقه در روز نشود و این استفاده باید ارتباطی دو طرفه با یک شخص باشد، مثل ویدیوکال.

در نتیجه بهتر است که کودکان زیر 3 سال از ابزارهای دیجیتال استفاده نکنند و کودکان بالای 3سال به صورت محدود از محتوای با کیفیت آموزشی استفاده کنند. یعنی زمان کمی را به این کار اختصاص دهند ولی نتیجه خوبی از این استفاده بگیرند.

منابع:

HomeResources / Publications / Teaching Young Children / Winter 2022 / 5X. Optimizing the Use of Media and Technology with Young Children

Michael Levine

Kinedu

ترجمه و تنظیم: روشنک رشیدپور

آخرین نوشته های مهرآیین
مجله مهرآیین

خشونت چیست؟

خشونت چیست؟ خشونت زمانی است که احساس خوبی ندارید. میتواند آسیب زا باشد اما نه الزاما یک نوع آسیب جسمی