مهدکودک مهرآیین

تلفن تماس: 03432150048

چرا کودک شما نیازمند بازی کردن در طبیعت است؟

چرا کودک شما نیازمند بازی کردن در طبیعت است؟

طبیعت می تواند کودک را آرام کند ، خلاقیت او را برانگیزد و حال و حوصله او را بهتر کند(او را سر حال کند). بازی در طبیعت به کودکان کمک می کند تا مهارت های اجتماعی شان افزایش یابد و متعادل تر شوند.

اما در جامعه ی امروز که سلامتی کودک اولین اولویت است و مرتب به آن فکر می کنیم می دانید طبیعت چه کار می تواند برای کودکانمان انجام دهد؟ سیستم ایمنی آنها را تقویت کند.

ممکن است این عبارت را شنیده باشید که ” گِل برای بچه ها مفید است ” لطفاً به این عبارت توجه داشته باشید زیرا عِلم ، این عبارت را تایید می کند. چند هفته پیش یک تحقیق جدید نظر ما را جلب کرد. در این تحقیق ، محققان فنلاندی می خواستند ببینند که اگر عناصر طبیعی را به محوطه بازی کودکان اضافه کنند چه اتفاقی می افتد. بطورمشخص آنها می خواستند ببینند که آیا عناصر طبیعی می توانند بر سیستم ایمنی کودک تاثیر بگذارند؟  مطالعه، 75 کودک فنلاندی را از 10 مهدکودک در دو شهر که نصف این مهدکودک ها در واقع مدرسه طبیعت و نیم دیگر مهد های عادی بودند را در برگرفت.

علاوه بر آن ، چهار مهدکودک به عنوان مهدکودک های ” مداخله ای ” در نظر گرفته شدند.

این مراکز در ابتدا محیطی بدون عناصر طبیعی و یا مقدار کمی از آنها داشتند اما طرح داخلی خود را به فضایی با عناصر سبز بیشتر تغییر دادند.

 

وجود عناصر طبیعی و تقویت سیستم ایمنی کودک:

برای مهدکودک های مداخله ای ، بخشی از حیاط شنی با عناصر طبیعی از عناصر موجود در جنگل و سبزه هایی که زمین را می پوشانند به همراه چمن استفاده گردید. آنها همچنین گیاهان مختلف ، خاک های مختلف  و بلوک های سنگی هم به محیط اضافه کردند تا کودکان بتوانند زمین را بکنند و یا از آنها بالا روند. محققان اطمینان حاصل کردند که کودکان بطور متوسط هر روز حدود 90 دقیقه در حیاط مهدکودک شان وقت بگذرانند و طی 28 روز آنها را مورد مطالعه قراردادند. پس از آن پوست بچه ها را تمیز کرده و خونشان را مورد آزمایش قرار دادند. پس از تمیز کردن پوست بچه ها و آنالیز خونشان، دریافتند که کودکان مهدهای کودکی که عناصر طبیعی به محیط اضافه کرده بودند پروتئین های ضد التهابی بیشتری به جای پروتین های التهابی ، در سیستم ایمنی آنها بوجود آمده بود. این نتیجه در کودکانی که در مدرسه های طبیعت بودند نیز دیده شد اما در مهدکودک های معمولی این نتیجه بدست نیامد. این اطلاعات به ما چه می گوید؟ مشخص می کند که آوردن عناصر طبیعی به مهدکودک، می تواند راه ساده ای برای تقویت سیستم ایمنی کودک باشد. البته این یک مطالعه کوتاه مدت بود. اغلب متخصصان متفق القول معتقدند که ما به نتایج بیشتری از مطالعات طولانی تر نیاز داریم تا ببینیم این کودکان بعد ها در زندگی چگونه خواهند بود قبل از آنکه بتوانیم تصمیم بگیریم که سیستم ایمنی تقویت شده منافع بیشتری را در تمام طول مدت عمرشان نصیب کودکان خواهد کرد.

 

نکته ای در مورد گِل

مطالعه بازی در طبیعت که فنلاندی ها انجام دادند مطمئناً اولین مطالعه در این باب نبود. در  واقع محققان تاثیر گِل بر سلامتی ما را برای طولانی مدت تحت نظر داشته اند.

جک گیلبرت دانشمندی از دانشگاه شیکاگو اکوسیستم های میکروبی را مورد مطالعه قرار داده است . او یکی از مولفان کتاب “گِل مفید است :منابع میکروبها ،منابعی برای سیستم ایمنی در حال رشد کودک شما ” می باشد.

گیلبرت در کتاب خود چنین می گوید : یکی از اشتباهات بسیار مهم والدین ، زیاد تمیز کردن و استریل کردن محیط کودکان می باشد. یعنی دور کردن کودکان از کثیف کردن خود (با خاک و گِل و …) نتیجه ی این کار شیوع همه گیرانه انواع آلرژی ها در کودکان می باشد.گیلبرت می گوید : ما در گذشته خیلی بیشتر و بطور منظم تر به کودکانمان اجازه می دادیم تا با خاک ، انواع حیوانات و گیاهان بازی کنند و وقت بگذرانند.اما اکنون اغلب داخل ساختمان ها زندگی می کنیم ، سطوح را ضدعفونی می کنیم . در نتیجه سیستم ایمنی کودکانمان زیادی حساس خواهد شد.این سلولهای کوچک  ، نوتروفیل ها ، که نقش سربازها را در بدن ما اجرا می کنند هنگامی که مرتب در بدن می گردند و می خواهندکاری انجام دهند بداخلاق و التهابی می شوند و در نهایت هنگامی که به یک عامل خارجی مانند گرده ی گُل برخورد می کنند ، بسیار التهابی می شوند. این عاملی است که باعث ایجاد آسم و اگزما گردیده و تولید آلرژی های غذایی می کند.

 

مطالعه ای دیگر در مورد محیط استریل:

در مورد زندگی در محیط خیلی تمیز و استریل مطالعه ی دیگری توجه ما را جلب کرد. در دو گروه که هر دو در مزرعه زندگی می کردند یکی به سبک قدیمی و یک مزرعه ی گاو و اسب و.. بود و دیگری کاملاً صنعتی و بسیار بزرگ بود. جالب اینجاست که 5% کودکان مزرعه ای که به سبک قدیمی کار می کرد آسم نشان دادند اما در مزرعه دیگر که صنعتی و بسیار بزرگ بود بیش از 21% بچه ها به آسم مبتلا شدند. دیگر آنکه پس از گرفتن نمونه ی گرد و خاک از منازل بچه های هر دو گروه و آزمایش خون بچه ها، دریافتند که میزان ماده ی اندوتوکسین (ماده ای که در غشاء سلولی باکتری های گرم – منفی – یافت می شود) 7 برابر در بچه های مزرعه ی سنتی بیشتر از بچه های مزرعه ی صنعتی بود و این بدان معنی است که کودکان مزرعه سنتی در مقایسه با مزرعه صنعتی در معرض حجم بیشتری از باکتری ها قرار گرفته بودند.

هنگامی که دانشمندان نمونه های خون هر دو گروه کودکان را بررسی کردند تفاوت های مهمی در آن ها مشاهده کردند. در حقیقت مسیر های ایمنی سلولی در کودکان مزرعه ی سنتی فعال گردیده بود اما در بچه های مزرعه ی صنعتی این اتفاق رخ نداده بود. این به چه معنی است؟

به این معنی که در محیط مزرعه ی سنتی که کمتر صنعتی بود و سرشار از میکرواُرگانیسم ها بود، با فعال شدن بیشتر سیستم ایمنی، حفاظت بیشتری به نسبت کودکانی که در مزرعه ی صنعتی زندگی می کردند، بوجود آمده بود. همین باعث شد که بیشتر بچه ها در مقابل آسم مصونیت پیدا کرده بودند.

بطور کلی پس از تحقیقات بسیار متوجه شده اند که در معرض میکروب قرار گرفتن در محیط، دلیل بروز آلرژی کمتر در کودکان می باشد. پس تا می توانید کودکان را به گذراندن وقت در طبیعت و با خاک و گِل ترغیب کنید. خاک متنوع ترین محیط زندگی روی زمین است و مطالعات به روشنی نشان داده اند که در معرض باکتری های متنوع محیط قرار گرفتن از نظر سلامتی منافع بسیاری برای کودکان دارد. بازی در طبیعت به طرق بسیاری می تواند به کودکان کمک کند. از نظر اجتماعی ، پرورش خلاقیت ، رشد ماهیچه های درشت ، از نظر جسمانی و شناختی و مهم تر از همه مفرح بودن.

 

 

منبع : NOV.2020 NAEYC

ترجمه و تنظیم : مهرا جلیلی

آخرین نوشته های مهرآیین
world play day
آموزش های ویژه مربیان و کارکنان

چرا بازی برای کودکان اهمیت داد؟

چرا بازی برای کودکان اهمیت داد؟ به مناسبت روز جهانی بازی در ادامه به ۱۰ نوع بازی کودکان و فواید

آموزش های ویژه والدین و کودکان

هوش مالی کودکان

راههایی برای تقویت هوش مالی کودکان کودکان را از همان ابتدا با پول آشنا کنید برای شروع بهتر است زمانی

مجله مهرآیین

مرزهایی برای کودکان

مرزهایی برای کودکان اهمیت دادن به موضوع رشد و پرورش کودکان در بین بسیاری از خانواده‌ها به چشم می‌خورد .اغلب