مهدکودک مهرآیین

تلفن تماس: 03432150048

جشن یلدا 1401

جشن یلدا 1401

شب یلدا

دیر زمانی است که مردمان ایرانی و بسیاری از جوامع دیگر، در آغاز فصل زمستان مراسمی‌ را برپا می‌دارند که در میان اقوام گوناگون، نام‌ها و انگیزه‌های متفاوتی دارد. در ایران و سرزمین‌های هم‌فرهنگ مجاور، از شب آغاز زمستان با نام «شب چله» یا «شب یلدا» نام می‌برند که همزمان با شب انقلاب زمستانی است. به دلیل دقت گاهشماری ایرانی و انطباق کامل آن با تقویم طبیعی، همواره و در همه سال‌ها، انقلاب زمستانی برابر با شامگاه سی‌ام آذرماه و بامداد یکم دی‌ماه است. هر چند امروزه برخی به اشتباه بر این گمانند که مراسم شب چله برای رفع نحوست بلندترین شب سال برگزار می‌شود؛ اما می‌دانیم که در باورهای کهن ایرانی هیچ روز و شبی، نحس و بد یوم شناخته نمی‌شده است. جشن شب چله، همچون بسیاری از آیین‌های ایرانی، ریشه در رویدادی کیهانی دارد.

خورشید در حرکت سالانه خود، در آخر پاییز به پایین‌ترین نقطه افق جنوب شرقی می‌رسد که موجب کوتاه شدن طول روز و افزایش زمان تاریکی شب می‌شود. اما از آغاز زمستان یا انقلاب زمستانی، خورشید دگرباره بسوی شمال شرقی باز می‌گردد که نتیجه آن افزایش روشنایی روز و کاهش شب است.

پیشینهٔ جشن یلدا

یلدا و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است و پیروان میتراییسم آن را از هزاران سال پیش در ایران برگزار می‌کرده‎اند. در این باور یلدا روز تولد خورشید و بعدها تولد میترا یا مهر است.

این جشن در ماه پارسی «دی» قرار دارد که نام آفریننده در زمان پیش از زرتشتیان بوده است که بعدها او به نام آفریننده نور معروف شد.
نور، روز و روشنایی خورشید، نشانه‌هایی از آفریدگار بود در حالی که شب، تاریکی و سرما نشانه‌هایی از اهریمن. مشاهده تغییرات مداوم شب و روز مردم را به این باور رسانده بود که شب و روز یا روشنایی و تاریکی در یک جنگ همیشگی به سر می‌برند. روزهای بلندتر روزهای پیروزی روشنایی بود، در حالی که روزهای کوتاه‌تر نشانه‌ای از غلبهٔ تاریکی.

باوری بر این مبنا نیز بین مردم رایج بود که در شب یلدا، قارون (ثروتمند افسانه ای)، در جامه کهنه هیزم شکنان به در خانه‌ها می‌آید و به مردم هیزم می‌دهد، و این هیزم‌ها در صبح روز بعد از شب یلدا، به شمش زر تبدیل می‌شود، بنابراین، باورمندان به این باور، شب یلدا را تا صبح به انتظار از راه رسیدن هیزم شکن زربخش و هدیه هیزمین خود بیدار می‌ماندند و مراسم جشن و سرور و شادمانی بر پا می‌کردند.

جشن یلدا در مهدکودک مهرآیین

امسال هم مثل هر سال جشن یلدا مفصلی در مهدکودک برگزار شد. به دلیل اینکه این جشن، جشنی کهن است و اصولا این مراسم را با بزرگان فامیل جشن میگیرند، ما این جشن را مخصوص پدربزرگ ها و مادربزرگ ها برگزار میکنیم. به همین مناسبت از پدر بزرگ و مادر بزرگ ها دعوت به عمل آمد تا به این جشن بیایند و شاهد هنرمایی نوه های خود باشند.

جشن یلدا مهرآیین با حضور پدربزرگ و مادربزرگ ها

دو سال گذشته به دلیل بیماری کرونا از برگزاری جشن ها با تماشاچی خودداری کرده و کودکان جشن هایشان را اجرا کرده و فیلم برداری میشد. ولی امسال باز آن شور و هیجان به مهدکودک ما برگشت و صدای تشویق ها بلند شد و قند در دل همه ما و بچه ها آب شد.

جشن یلدا مهدکودک مهرآیین

ابتدا مجری برنامه و سرکار خانم ایرانمش خوش آمدگویی کرده. سپس یکی پس از دیگری برنامه بچه ها اجرا شد. برنامه ها شامل نمایش، شعر خوانی گروهی و بازی های ریتمیک بود.

جشن یلدا
ثبت لحظات یلدایی

تمامی جشن برای شما عزیزان با بهترین کیفیت فیلم برداری و ثبت شد. همچنین کلیپی کوتاه از عکس های کودکان با پدربزرگ و مادربزرگ هایشان پخش شد که گاها باعث میشد اشک در چشمان همه حلقه بزند.

پخش کلیپ
آماده کردن کودکان برای اجراهایشان
آماده کردن کودکان برای اجرای نمایش

در نهایت این جشن باستانی و زیبا را به شما عزیزان تبریک عرض میکنیم.

یلداتون مبارک

روشنک رشیدپور

روشنک رشیدپور

دیدگاه‌ خود را بنویسید

آخرین نوشته های مهرآیین
آموزش های ویژه مربیان و کارکنان

رویکرد آموزشی STEAM

رویکرد آموزشی استیم استیم یک رویکرد نوین در آموزش می باشد که در آن آموزش کلیه دروس به صورت یک جا و یکپارچه

آموزش های ویژه والدین و کودکان

تبریک نوروز 1402 از طرف میکی ماوس

نوروز 1402 شرکت دیزنی با انتشار ویدیویی از “میکی ماوس” شخصیت کارتونی خلق شده در این شرکت رسانه ای، نوروز

تازه های مهرآیین

چرا هفت سین؟

فلسفه وجود هفت سین یکی از مقدمات مهم و اصلی ایرانیان برای استقبال از سال جدید سفره هفت سین است

تازه های مهرآیین

جشن صدمین روز

صدمین روز صد روز را باهم گذراندیم، صد روز شادی، صد روز آموزش و صد روز توانمندتر شدن … صدمین