مهدکودک مهرآیین

تلفن تماس: 03432150048

روز جهانی دوستی مبارک

روز جهانی دوستی مبارک

روز جهانی دوستی

روزجهانی دوستی (به انگلیسی: Friendship Day) یک روز برای بزرگداشت و جشن گرفتن دوستی است.

در سال ۲۰۱۱، سازمان ملل متحد با هدف گسترش دوستی میان مردم، کشورها، و فرهنگ‌های مختلف، روز ۳۰ ژوئیه را به نام روز جهانی دوستی معرفی کرد.

دوستی و برقراری ارتباط به ایجاد همبستگی میان مردم اشاره دارد که این مفهوم فراتر از گذراندن اوقات خوش با سایرین است و مفاهیمی نظیر درک فراگیری و تنوع، ترویج تعهد جهانی و اشتراک ویژگی‌های مثبت را نیز در بر می‌گیرد. این روز بهانه‌ای است تا مردم با هر مذهب، عقاید سیاسی و تفاوت در ظاهر و پوشش با یکدیگر متحد شوند و به ترویج مهربانی با یکدیگر بپردازند.

 

اهمیت وجود دوستی در میان بشر

بسیاری از مردم در یک برهه زمانی خاصی در طول عمر خود تنهایی را ترجیح می‌دهند و مایل هستند دوستی‌ها را کنار بگذارند، اما دوستی موضوعی بسیار حائز اهمیت است که می‌تواند تغییرات مثبت زیادی در زندگی آن‌ها به وجود بیاورد.

دوستی به افراد کمک می‌کند بهتر به اهداف خود دست یابند به این صورت که دوستان می‌توانند مانند حامی برای یکدیگر عمل کنند و از طریق اشتراک ایده‌های خود، رسیدن به اهداف مشترک را زودتر محقق کنند. علاوه بر این، دوستی به ارتقا انعطاف‌پذیری عاطفی میان افراد کمک می‌کند و آن‌ها را به اشتراک زمان‌های خوش با افراد مورد علاقه خود سوق می‌دهد و به همین واسطه به ایجاد شبکه‌هایی از دوستی منجر می‌شود.

محققان دانشگاه میشیگان، از معتبرترین و برترین دانشگاه‌های دولتی ایالات متحده آمریکا، پس از انجام مطالعات متعدد به این نتیجه رسیدند که گذراندن تنها روزی ۱۰ دقیقه با دوستان در بیرون از منزل به بهبود توانایی افراد در حل مشکلات و در نتیجه تقویت ذهن کمک می‌کند.

نقش والدین و مربیان در دوستی های کودکان

هیچ رابطه ای نیست که فراز و نشیب نداشته باشد. اغلب وقتی ارتباطی باعث دلخوری ما میشود، وسوسه میشویم با بدتر کردن حال طرف مقابل، از رنجمان کم کنیم. اما ضروری است که در زمینه ی رویارویی با چالش های روابط، الگوی مثبتی برای کودکان باشیم. آن ها با الگوبرداری از ما احساسات خوشایندی را که انسان در فراز و نشیب روابط تجربه میکند، درک میکنند و شیوه پاسخ دهی موثر به آن ها را یاد میگیرند. ممکن است وقتی کودکمان در ارتباطش با دیگران به مشکلی برخورد، به یاد گذشته و زخم های عاطفی خود بیفتیم. در چنین مواقعی باید از واکنش و مداخله ی شتاب زده پرهیز کنیم، مگر در مواردی که امنیت کودک در خطر باشد. در عوض باید تلاش کنیم که هیچ یک از احساسات ناخوشایند را تکرار نکرده ، کودک را برای حل مسئله و پرورش مهارت های ارتباطی تشویق کنیم. کودکان را باید به تدریج و با ملایمت هدایت کرد تا رفته رفته از اشتباهاتشان درس بگیرند و برای جبران آن ها با انگیزه باشند.

چالش در روابط

چالش در روابط فرصتی است تا “مهارت های بین فردی” کودک رشد کند. برای مثال آن ها یاد میگیرند که در رابطه ای دو طرفه، باید مراقب تاثیر رفتارشان در طرف مقابل باشند. هنگامی که کودک بازی میکند، او را با دقت تماشا کرده، ترغیبش کنید از فرصت های دوست یابی و برقراری ارتباط غافل نشود. به راه های مختلف مفهوم تعادل را درک کند. مفهوم تعادل در عین گوناگونی، جزو مفاهیم درونی ما به شمار میرود و در رابطه با دیگران نیز کارکردی اساسی دارد. دوستی همزمان با اینکه لذت بخش است، رنجاننده نیز میتواند باشد. دوستی بدون شک فرصت بسیار خوبی است تا در باره خود و دیگران آگاهی عمیق تری کسب کنیم.

در ادامه ویدیویی از کودکان مهرآیین میبینیم که در آن مصاحبه ای در مورد “دوستی” با آن ها انجام شده است. همچنین از کناب “دوستی شبیه الاکلنگ است” برای تکمیل آن استفاده شده است

آخرین نوشته های مهرآیین
حس دوست داشته شدن در کودکان
آموزش های ویژه والدین و کودکان

حس دوست داشته شدن در کودکان

چگونه به کودکان حس دوست داشته شدن بدهیم؟ کودکان ما مشتاق برقراری ارتباط با ما هستند. تحقیقات نشان داده اند

آموزش های ویژه مربیان و کارکنان

رفتارهای چالش انگیز کودکان

رفتارهای چالش انگیز در کودکان کار کردن با کودکان بسیار لذتبخش است. به غیر از اوقاتی که رفتارهای عجیبی از