مهدکودک مهرآیین

تلفن تماس: 03432150048

روز ملی کودک(16 مهرماه 1399)

روز ملی کودک(16 مهرماه 1399)

گزیده ای از هفته کودک در مهدکودک مهرآیین:

روز کودک

روز جهانی کودک ۲۰ نوامبر است اما هر کشوری یک روز خاص را به عنوان روز کودک نامگذاری کرده و جشن می‌گیرد. این روز در ایران هر ساله ۷ اکتبر(۱۶ مهرماه) برگزار می‌شود و برای این مناسبت یک هفته را به عنوان هفته ملی به کودکان اختصاص داده‌اند. این هفته فرصتی برای یادآوری جایگاه حقوق کودکان و نوجوانان است.

بیانیه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک

در بیانیه سال ۹۹ مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک آمده است‌: «در حقیقت آینده هر ملت بستگی به چگونگی رشد و تعالی کودکان و نوجوانان دارد. اینکه گفته می‌شود کودکان امروز مدیران فردای کشورند سخنی حکمت‌آمیز است و بر همین مبنا هر میزان هزینه برای سلامت، رفاه، آموزش، تأمین اجتماعی و تربیت این بخش از جمعیت صورت گیرد در واقع نوعی سرمایه گذاری بلند مدت تلقی می‌شود.»
در بخشی از این بیانیه تصریح شده است: فرارسیدن هفته ملی کودک، فرصتی است برای یادآوری جایگاه حقوق کودکان و نوجوانان؛ این پیام‌آوران کوچک آشتی، مهربانی و راستی و فرصتی است تا یک بار دیگر به یاد بیاوریم در کنار ما انسان‌های معصوم و کوچکی زندگی می‌کنند که آینده آنها در گرو تصمیم گیری‌های امروز ماست که وظیفه داریم همواره در جهت ارتقا حقوق آن‌ها تلاش نمائیم.

پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک

پیمان‌نامه حقوق کودک یک کنوانسیون بین‌المللی است که حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کودکان را بیان می‌کند.

بر اساس ماده یک پیمان‌نامه حقوق کودک، به هر انسان کمتر از ۱۸ سال، کودک گفته می‌شود. مگر آنکه قانون قابل اعمال در مورد کودک سن قانونی کمتری را تعیین کرده باشد. این کنوانسیون شامل ۵۴ ماده و دو پروتکل اختیاری بوده که چهار اصول پایه‌ای آن را جهت می‌دهد:

  • هیچ کودکی نباید از تبعیض رنج ببرد.
  • زمانی‌که در رابطه با کودکان تصمیم‌گیری می‌شود، باید منافع عالیه آنان در رأس قرار گیرد.
  • کودکان حق حیات داشته و باید رشد کنند.
  • کودکان حق دارند آزادانه عقاید و نظرات خود را ابراز کنند و این نظرات در تمامی اموری که به آنها مربوط می‌شود، باید مورد توجه قرار گیرد.
  • برای اطلاع کامل از این پیمان نامه به لینک روبرو مراجعه کنید.http://www.unic-ir.org/hr/convenantion-child.htm
آخرین نوشته های مهرآیین
تازه های مهرآیین

شروع سال تحصیلی 1401-1402

شروع سال تحصیلی 1401-1402 شروع هر سال برای ما سرشار از شادی و هیجان است. ورود کودکان جدید به مهدکودک،