مهدکودک مهرآیین

تلفن تماس: 03432150048

پادکست مهرآیین – خلاصه کتاب پنج زبان عشق کودکان (زبان چهارم: دریافت هدایا)

پادکست مهرآیین – خلاصه کتاب پنج زبان عشق کودکان (زبان چهارم: دریافت هدایا)

زبان چهارم عشق: دریافت هدایا

دادن و گرفتن هدیه می تواند از راه های قدرتمند ابراز عشق باشد، هم زمانی که هدیه داده می شود و هم سال ها بعد. مهم ترین هدایا به نماد عشق بدل می شوند و هدایایی که واقعا پیام عشق را می رسانند بخشی از زبان عشق هستند.

لطف و زیبایی دادن

دادن و گرفتن هدیه به عنوان راهی برای ابراز عشق، یک پدیده جهانی است. هدیه واقعی پاداش خدمات ارائه شده نیست، بلکه ابراز عشق به آن شخص است . به صورت آزادانه و داوطلبانه اعطا می شود.

این را باید بدانید که یک مخزن عشق خالی با هدایا پُر نمی شود و شما باید از تمام زبان های عشق برای محبت کردن به فرزندتان استفاده کنید. دور انداختن یا بی توجهی به هدایا نمونه ای قدیمی از رفتار کودکانی است که نیازمند پر شدن مخزن عشق شان هستند.

لازم نیست همیشه هدیه خاص  و شگفت انگیزی را برای فرزندتان تهیه کنید در اینجا چند پیشنهاد ارائه می کنیم تا به کمک آنها بتوانید یک هدیه معمولی را به تجلی عشق بدل کنید.

کمی وقت بگذارید و لباس مدرسه ی جدید فرزندتان را در کاغذ کادو بپیچید و موقع صرف شام در حضور همه ی اعضای خانواده به او بدهید. بسته بندی نکردن هدیه از نظر عاطفی برای کودک رنج آور است.

وقتی شما با لطف و مهربانی به آن ها هدیه می دهید، آنها نیز با لطف و مهربانی پاسخ می گویند، چه هدیه بزرگ باشد چه کوچک.

چه چیزی برای فرزندم بخرم؟

اجازه ندهید تبلیغاتچی ها تعیین کنند که چه چیزی باید برای فرزندانتان بخرید. اسباب بازی ها را خودتان با دقت بررسی کنید و از خودتان چنین سوال هایی بپرسید “این اسباب بازی چه پیامی به کودک من میدهد؟، آیا من از این پیام خوشم می آید؟، بچه ی من از بازی با این وسیله چه چیزی یاد می گیرد؟، تاثیر کلی این اسباب بازی مثبت است یا منفی؟، این وسیله تا چه حد با دوام است؟، آیا فقط مدت کوتاهی جذابیت دارد یا فرزندم بارها و بارها به سراغش خواهد رفت؟، آیا ما می توانیم از عهده قیمتش بر بیاییم؟”

اگر توانش را ندارید هرگز یک اسباب بازی بی اهمیت نخرید.

هدیه دادن نامناسب

گاه والدین به جای این که واقعا در زندگی فرزندشان حضور داشته باشند به هدیه دادن متوسل می شوند. برای کسانی که در خانواده های معیوب زندگی می کنند ظاهرا هدیه دادن راحتتر از برقرار کردن ارتباط عاطفی است. در زبان انگلیسی یکی از واژه هایی که برای هدیه به کار می رود، present است که به معنی حضور و فعل حضور داشتن هم هست.

غرق کردن کودک در هدایای بی شمار مانند این است که او را به اسباب بازی فروشی ببریم و بگوییم “همه این ها مال توست.” شاید کودک ابتدا هیجان زده شود اما پس از مدتی همه کار می کند اما با هیچ چیز بازی نمی کند. اسباب بازی های مناسب باید به کودک کمک کنند تا توجه خود را روی لذت و شادی متمرکز کند. بدین منظور والدین و پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها باید در هدیه دادن دقت کنند و هدایایی انتخاب کنند که مفید باشند نه خیره کننده.

و همین طور والدینی که از هم جدا شده اند، والدی که از فرزند دور است به جای وقت گذراندن با کودک نباید او را در هدایای فرآوان غرق کند، هرچند هنوز متداول نیست که زن و شوهرهای طلاق گرفته با هم در جهت خیر و صلاح فرزندانشان همکاری کنند، با این حال هر روز والدین بیشتری در این زمینه تلاش می کنند.

چند راهنمایی برای درست هدیه دادن

بسیاری از هدایا را باید به اتفاق فرزندتان انتخاب کنید. این خصوصا زمانی صادق است که فرزندانتان بزرگ شده اند و سلیقه خاص خودشان را دارند.

به خاطر داشته باشید که همه هدایا در مغازه ها نیستند. همچنان که در کنار جاده قدم می زنید یا حتی از دست فروش ها، می توانید هدیه ای پیدا کنید. گل های وحشی، سنگ ها قشنگ غیرعادی، حتی تکه چوب زیبایی را به طرز خلاقانه ای بسته بندی کنید، هدیه خوبی خواهد بود.

وقتی زبان اصلی عشق کودکتان دریافت هدایاست

کودکانی که زبان اصلی عشق آنها دریافت هدیه است همیشه حداکثر استفاده را از هدیه می کنند و دلشان می خواهد هدیه شان به بهترین وجه بسته بندی شده باشد. این بخشی از ابراز عشق محسوب می شود، آن ها به کاغذ کادو توجه می کنند و در مورد پاپیون و روبان آن هم صحبت می کنند.

دریافت هدیه برای آن ها رساترین پیام عشق است. برای چنین آدمی، هدایا چیزی بیش از اشیا مادی هستند. آنها تجلی ملموس عشق هستند و عمیقا پیام محبت دیگران را می رسانند.

 

 

آخرین نوشته های مهرآیین