مهدکودک مهرآیین

تلفن تماس: 03432150048

معرفی رویکرد آموزشی STEAM

STEM رویکرد آموزشی

کودک از همان روز اول که وارد کودکستان می‌شود ذاتا یک دانشمند و یک مهندس است. او به طور طبیعی درباره‌ی جهان کنجکاو بوده و انگیزه‌ی کافـی برای یادگیری و بهتر کردن دنیا، در وجودش موج می زند.

کودکان خردسال با توجه به کنجکاوی خود در مورد جهان، دائماً و به صورت ناخودآگاه خود را در موضوعاتی مربوط به استم (علوم، فناوری، مهندسی، ریاضی) غوطه ور میکنند. آنها با بلوک هایی  برج‌ می‌سازند و خراب می‌کنند، چمن ها را کنار میزنند و خاک را زیر و رو میکنند تا ببینند چه چیزی در زمین است، اشیاء مختلف را روی سطح آب می‌گذارند تا ببینند چه چیزی شناور است.
هنگامی که معلمان به صورت عامدانه برای گسترش تفکر کودکان و کمک به آنها در کشف مفاهیم و واژگان مرتبط سوال می پرسند، یادگیری کودکان غنی می شود و کنجکاوی آنها افزایش می یابد و درنهایت به تحقیقات بیشتر منجر میشود.

این معلمان حس شگفتی را در کودکان پرورش می دهند  و در نتیجه پاداش آنها یک کلاس درس پر از کودکانی است که درگیر یادگیری شاد و چالش برانگیز هستند در حین اینکه بازی میکنند، تجربه های بی نظیری به دست آورده و به صورت غیر مستقیم آموزش میبینند.

در این روش آموزشی کودکان هم از فرآیند و هم از نتایج یادگیری لذت می برند. پروژه های استم(با وجود راهنمایی های تسهیلگران متخصص) مثل بازی یا حل کردن یک پازل، هیجان انگیر، سرگرم کننده و چالشی هستند. استم نوعی روش آموزشی در دنیای واقعی است. مواردی را کار میکنند که در زندگی روزمره شان تاثیرگذار است و همچنین چون تماما عملی است نتایج آن بسیار متفاوت با آموزش های تئوری می باشد.

 

توضیحاتی در مورد رویکرد آموزشی مهدکودک مهرآیین در سال 1403-1402

علوم می‌تواند مهم‌ترین و الزامی‌ترین موضوع در مهد و مدرسه باشد. علوم واقعیتی است که به طور مداوم در زندگی روزمره کودک وجود داشته و بخشی جدایی‌ناپذیر از آن است، از غذایی که می‌خورد گرفته تا هوایی که نفس می‌کشد و تجربه می‌کند و اسباب بازی‌ها و فعالیت هایی که درگیر آن ها می شود. هدف منابع مرتبط با استم(علوم، فناوری، مهندسی، ریاضی) آن است که به شما کمک کند از کنجکاوی طبیعی دانش آموزان استفاده کرده و به نحوی آن را هدایت کنید که در یادگیری بیشتر در مورد جهان از آن استفاده کنند.
هر یک از اکتشافات موجود در محتوا جدید آموزشی مهدکودک مهرآیین، تجربیات معناداری را برای کودکان فراهم آورده و آنها را به سوی درک مفاهیم خاص در خلال سه مرحله پی‌در‌پی هدایت می‌کند: مجموعه‌ای از فعالیت‌های مقدماتی ، دو مرکز رغبت تشکیل شده از گروه‌های کوچک و یک یا دو چالش مهندسی یا علوم.

این سلسله فعالیت‌ها به نحوی طراحی شده‌اند تا مفاهیم جدیدی را به کودکان معرفی کنند و تجربیات عملی مرتبط با آن مفاهیم را به آنها ارائه کنند، سپس آنها را به چالش بکشند تا از آنچه که آموختند برای حل یک مسئله استفاده کنند.

روند کار مهمتر از نتیجه است!

در این مقطع سنی دانش کودکان از محتوای استیم در حال شکل گرفتن است. فکر نکنید که بچه ها فقط میتوانند در معرض تجربیات خاصی قرار گیرند چون شما میترسید که آنها محتوا را درک نکنند. هدف اینجا مهارت بدست آوردن نیست و فراموش نکنید که روند یک کار همیشه مهمتر از حاصل آن میباشد.

شکست نیز مرحله ای مهم است!

وقتی از روند صحبت میکنیم این موضوع شامل تجارب مختلف، موفقیت ها و شکست هاست. در طول مسیر با بچه‌ها در مورد اوقاتی که چیزها آنطور که می‌خواهند پیش نمی‌رود صحبت می کنیم. شکست پایان یک تجربه یا پروژه نیست بلکه صرفاً یک مرحله در طول مسیر است. به آنها بگویید که مهم نیست که پیش‌بینی‌شان با آنچه که اتفاق می‌افتد کاملاً جور و یکی نباشد دانشمندان اغلب درپیش‌بینی‌هایشان اشتباه می‌کنند این بخشی از انجام یک آزمایش است.
هر شکستی فرصتی برای بهبود دادن و بهتر کردن فراهم می‌آورد؛ دانشمندان و مهندسین به دلایل اتفاقی که افتاده فکر می‌کنند و اینکه چطور می‌توانند آن را بهبود دهند یا درست کنند. آنها بارها و بارها  و بارها امتحان می‌کنند.

 

در پایان…

فعالیت های استم میتوانند شکل های مختلفی بگیرند، تمام این شکل ها برای کودکان مفید اند. یکی از  روش های درهم تنیدن موضوعات استم در روند کلاس، از طریق پروژه های کودک محور است.

تجربیات استم که از طریق یادگیری بازی گونه بچه ها را درگیر میکنند، فرصت های غنی برای مشاهده و ارزیابی و درک بچه ها از محتوای استم و رشد کلی آنها فراهم می آورند.

مربیان و والدین ضمن آنکه در کنار بچه ها بازی میکنید میتوانید یادگیری شان را مشاهده کنید و پرورش درک آنها و یادگیری شان را عمیق تر کنید و همچنین میتوانید آموزش استم را غنی تر نمایید.

در ادامه کلیپی در این مورد گذاشته میشود که با مفهوم استیم بیشتر آشنا شوید.

 

تهیه و تنظیم: روشنک رشیدپور

منابع:

مقاله “باز کردن پدیده استیم برای کودکان خردسال” – ترجمه: مهرا جلیلی

مقدمه کتاب “استم، راهنمای مربیان” – ترجمه: مهرا جلیلی

مقاله “پرورش شگفتی، پروژه های استم شادی را به کلاس درس می آورند” – ترجمه: روشنک رشیدپور