مهدکودک مهرآیین

تلفن تماس: 03432150048

فعالیت های LOOSE PARTS

Loose parts

کار با خنزل پنزل ها

ما معتقدیم که یکی از بهترین راهها برای افزایش و بهبود کنجکاوی ذاتی کودکان، معرفی طیف وسیعی از مواد که به آنها Loose parts یا خنزل‌ پنزل میگوییم، در بازی‌هایشان می‌باشد.

در محیط تعلیم و تربیت کودک “خنزل پنزل” Loose parts به معنی پیدا کردن اشیاء زیبا و گیرا و موادی که بچه ها بتوانند حرکت دهند، دست‌ورزی کنند، کنترل کنند و در حین بازی تغییرشان دهند، گفته می‌شود. بچه‌ها میتوانند اینگونه اشیاء را با هم ترکیب کنند، طرح‌های متفاوت بسازند، پشت سر هم قطار کنند، از هم جدا کنند یا سرهم کنند و تقریبا به بی‌نهایت طریق آنها را بچینند و شکل دهند.

هیچگونه دستورالعمل خاصی برای کارکردن با این مواد وجود ندارد و هر یک میتوانند به تنهایی یا در ترکیب با سایر مواد مورد استفاده قرار گیرند. بچه ها میتوانند آنها را به هر چه که بخواهند تبدیل کنند؛ مثلا یک تکه سنگ (یا چند تکه چسبیده بهم) میتوانند شخصیت یک داستان شود؛ یک میوه ی بلوط یا خرده ریزبرگها میتوانند در تهیه‌ی یک سوپ خیالی به کار رود.

     

این اشیاء گفتگو و تعامل را بین کودکان ترغیب میکنند و آنها را به همکاری با هم دعوت میکنند.

به عبارت دیگر اشیاء خنزل پنزل ارتباط اجتماعی را قوت می‌بخشند زیرا از خلاقیت و نوآوری حمایت میکنند. امروزه تمام اینها در بزرگسالی مهارتهای ارزشمندی به حساب می‌آیند.

خنزل پنزل ها مانندآهن‌ربا بچه ها را جذب میکنند و بچه هایی که بطور ذاتی کنجکاوند، معمولا به سوی اشیاء بی بدیل مثل انواع سنگها، میوه های کاج و دانه های گیاهان دیگر، چیزهای چوبی و… کشیده میشوند.

چیزهای خنزل پنزلی باز انتها می‌باشند و قابلیت به کارگیری در بی‌نهایت ایده و ساخت و ساز را دارند. در کار با آنها هیچ نتیجه خاصی از قبل پیش‌بینی نمی‌شود. برخلاف یک پازل که هر تکه آن باید در جای معینی قرار بگیرد تا یک تصویر خاصی را بسازد، خنزل پنزل‌ها می‌توانند به انواع و اقسام شکل‌ها کنار‌هم، روی هم و همراه با هم قرار بگیرند.برای مثال یک تکه پارچه توری یا یک روسری کهنه (که دیگر از آن استفاده نمی‌شود) می‌تواند به عنوان یک پتو برای بچه خیالی یا یک زیرانداز برای پیک نیک و یا یک حوض یا چشمه فرض شود یا در بازی به عنوان تور عروس مورد استفاده قرار گیرد. به همین ترتیب سنگ‌ها و پوست و برگ شاخه درختان یا میوه‌هایشان چه به تنهایی و چه در ترکیب با سایر مواد میتوانند به بی‌نهایت جسم خیالی تبدیل شوند و جالب‌تر اینکه به راحتی می‌توانند در بازی‌ها از جایی به جای دیگر حمل شوند .

قابل توجه مربیان :

میتوان کودکان را تشویق کرد تا هر روز یا هر هفته چیزی را آورده و به سبد خنزل پنزلی اضافه کنند و فکر آنها را بیشتر به چالش کشید.

کار با خنزل پنزل‌ها در رشد سطوح بالاتر تفکر و همچنین پرورش تفکر انتقادی و خلاقیت به کودکان کمک می‌کند. هنگامی که محیطی از نظر وسایل خنزل پنزلی غنی باشد، کودکان راه‌های بی‌شماری برای دست ورزی با آنها و یافتن طرقی جدید برای فکر کردن و تحلیل کردن و یاد گرفتن پیدا خواهند کرد و کنجکاوی بی‌پایانشان ارضا خواهد شد. همچنین عشق به یادگیری در آنها افزایش خواهد یافت.

کار با خنزل پنزل‌ها باعث یادگیری فعال می‌گردد و تفکر خلاق و واگرا را پرورش می‌دهد. در نتیجه‌ی کار با مواد خنزل پنزلی، رشد مهارت‌های ماهیچه‌ای افزایش یافته و بر تمامی ابعاد رشد به شکل چشمگیری تاثیر میگذارند. در کار با مواد خنزل پنزلی چون انتظار ساختن چیز مشخصی از بچه‌ها نداریم، بنابراین آنچه که می‌سازند به آنها اعتماد به نفس می‌دهد و احساس موفقیت می‌کنند. به عبارت دیگر در این بازی، شکست وجود ندارد. کار آنها به هر شکل مورد حمایت قرار گرفته و ارزشمند است و این حس خوبی به آنها می‌دهد. بسیاری از مفاهیم علوم از طریق کار با خنزل پنزل‌ها می‌تواند درک شود. بازی با خنزل پنزل‌ها از نظر اقتصادی و زیست محیطی نیز توجیه دارد.

در ادامه کلیپی در این مورد با توضیحاتی کامل اراِئه میشود.

ترجمه و تنظیم: مهرا جلیلی

منبع: کتاب LOOSE PARTS – نوشته لیزا دالی

 

روشنک رشیدپور

روشنک رشیدپور

دیدگاه‌ خود را بنویسید

آخرین نوشته های مهرآیین
تازه های مهرآیین

پروژه استم “قدرت هوا”

استم پروژه های استم در مهدکودک مهرآیین در حال اجرا هستن و کودکان از این فعالیت ها بسیار لذت برده

تازه های مهرآیین

مهندسی وسایل

مهندسی در مهد کودک ساختن شالوده‌ای مادام العمر برای توانایی حل مسئله کاترین لاگوتسا و… زمستان ۲۰۲۱ در TYC دلایلی

تازه های مهرآیین

مفاهیم فضایی برای کودکان

هدایت کودکان به آموختن مفاهیم فضایی اشلی لوئیز و همکاران مجله  TYC زمستان ۲۰۲۱ آیا می‌دانستید توانایی در ریاضیات که

آموزش های ویژه والدین و کودکان

معرفی رویکرد آموزشی STEAM

STEM رویکرد آموزشی کودک از همان روز اول که وارد کودکستان می‌شود ذاتا یک دانشمند و یک مهندس است. او