مهدکودک مهرآیین

تلفن تماس: 03432150048

تفاوت امید و آرزو

تفاوت امید و آرزو

بسیاری از مردم در مورد استفاده صحیح از کلمات “امید” و “آرزو” در هنگام صحبت درباره چیزهایی که دوست دارند یا نمی خواهند اتفاق بیفتد سردرگم می شوند. بعضی آرزو دارند که بال داشته باشند در صورتی که بعضی دیگر به امید موفقیت در شغل هستند. بعضی آرزو دارند که غول چراغ جادو را ببینند وقتی که کس دیگری امید دارد آزمون برد پزشکی را قبول شود. همانطور که گفته شد، تفاوت بین این دو کلمه به راحتی قابل شناسایی است.

با توجه به فرهنگ لغت وبستر، اصطلاح “آرزو” را می توان به عنوان “میل یا اشاره به چیزی که فرد دوست دارد آن را داشته باشد” تعریف کرد.

امید

از سوی دیگر، کلمه “امید” در جاهایی استفاده میشود که احتمال عملی شدن آن اتفاق بیشتر باشد. تفاوت بین “امید” و “آرزو” در این است که “امید” با یک اطمینان معقول در مورد به وقوع پیوستن آرزو همراه است. امید همچنین برای اشاره به چیزهای مثبت و انجام شدنی استفاده می شود.

“امید” بیشتر زمانی استفاده میشود که فرد در مورد آینده صحبت می کند. اما می توان از آن برای زمان حال نیز استفاده کرد. “امید” یعنی نگاه کردن به جنبه‌های روشن‌تر مسائل، یعنی میل به دست آوردن چیزهای بهتر. “امید” به این باور کمک میکند که نباید به راحتی تسلیم شد. کلمه “امید” همیشه انرژی مثبت همراه خود دارد.

“آرزو” کلمه ای است که می تواند برای اشاره به چیزی در گذشته و آینده استفاده شود. “آرزو” نشان دهنده میل به چیزی است که میتواند مثبت یا منفی باشد.

 

                     آرزو             امید پارامترهای

مقایسه

 

 

آرزو، میل به خواستن چیزی است.

 

 

امید زمانی استفاده می شود که فرد به احتمال وقوع چیزی اشاره می کند.

 

معنی

 

میتواند مثبت یا منفی باشد

 

همیشه مثبت است

 

احساسات

 

Wish, Desire, Yearning, Aim, Aspiration

 

Hope, Expectation, Anticipation, Longing

 

 

هم معنی‌های

انگلیسی

 

آرزو داشتم وقتی که خواهرم

فراغ التحصیل شد آنجا باشم.

 

امیدوارم قبل از موعد مقرر

کارم را انجام دهم.

مثال

 

امید به روشنی با انگیزش و تمایل به عمل گره خورده است.

-ما به نتایجی امید داریم که ممکن است. ولی اغلب آرزوی چیزهایی داریم که غیر ممکن هستند؛ مانند: پرنده شدن و پرواز کردن از روی ترافیک (آرزو)، اختراع وسیله‌ای که بتوانیم از ترافیک بگذریم. (امید)

-امید فقط به آینده نظر دارد ولی آرزو می‌تواند متمایل به گذشته هم باشد. (و غیر ممکن)

ما آرزوی نتایجی را داریم که روی آن‌ها کنترل اندکی داریم اما امید به چیزهایی داریم که می‌توانیم وقوع آ‌‌ن‌ها را در اختیار بگیریم.

-داشتن امید نوعی منطق و ملاحظه را با خودش دارد که”چیزهای خوب ممکن است اتفاق نیفتند” و آینده نیز ممکن است خوب نباشد ولی آرزو چنین عمقی ندارد.

در کل امید، منطق و تلاش را با خود دارد ولی آرزو، بیشتر به خیال و رویا گره خورده است.

خوشبختانه امروزه موضوعاتی همچون امید و امید افزایی، بررسی و سنجش امید در کودکان ونوجوانان و بزرگسالان و افزایش امید در آن ها از مباحث کاربردی و مفید در روند مشاوره و روان درمانی محسوب می‌شوند و مراجعین زیادی از این نوع خدمات استفاده کرده و زمینه زندگی پرباری برای خودشان و فرزندانشان فراهم می‌کنند.

به طور کلی اگر کودکان معنی و تفاوت این کلمات را متوجه شوند بهتر میتوانند برای امیدهایشان تلاش کنند و یا تفاوت بین آرزوهای محال و غیر محال را متوجه شوند.

در هفته دوم دی ماه 1400، کودکان 6ساله مهدکودک مهرآیین با مفهوم امید و آرزو و تفاوت این دو آشنا شدند. خانم دکتر برهانی نژاد به وسیله دو تکنیک این مفهوم را به کودکان نشان دادند. و سپس از آن ها خواسته شد تا آرزوهایشان را نقاشی کنند. و در مورد آن ها توضیح دهند. در ادامه کلیپی از آرزوهای کودکانمان را میبینیم.

 

 

گردآوری و ترجمه: روشنک رشیدپور

منابع: differencebetween.net، askanydifference.com، مجله مشاوره نیلوفر آبی

روشنک رشیدپور

روشنک رشیدپور

دیدگاه‌ خود را بنویسید

آخرین نوشته های مهرآیین
آموزش های ویژه مربیان و کارکنان

رویکرد آموزشی STEAM

رویکرد آموزشی استیم استیم یک رویکرد نوین در آموزش می باشد که در آن آموزش کلیه دروس به صورت یک جا و یکپارچه

آموزش های ویژه والدین و کودکان

تبریک نوروز 1402 از طرف میکی ماوس

نوروز 1402 شرکت دیزنی با انتشار ویدیویی از “میکی ماوس” شخصیت کارتونی خلق شده در این شرکت رسانه ای، نوروز

تازه های مهرآیین

چرا هفت سین؟

فلسفه وجود هفت سین یکی از مقدمات مهم و اصلی ایرانیان برای استقبال از سال جدید سفره هفت سین است

تازه های مهرآیین

جشن صدمین روز

صدمین روز صد روز را باهم گذراندیم، صد روز شادی، صد روز آموزش و صد روز توانمندتر شدن … صدمین